Ombudsteam

Wat is het ombudsteam?

De PvdA wil graag weten wat er in Hengelo gebeurt. Wij willen weten waar inwoners tegenaan lopen. Daarom heeft de PvdA een ombudsteam, dat luistert naar wat u te zeggen heeft. Uw klacht of vraag wordt onderzocht en u krijgt advies over hoe uw probleem aangepakt kan worden. Als er misstanden aan het licht komen, kaart het ombudsteam deze aan bij de PvdA fractie. Die zet het dan op de politieke agenda. En dat is weer goed voor iedereen in onze gemeente.

Voor wie is het ombudsteam?

In het ombudsteam staan vrijwilligers uit de partij klaar om je te helpen. Ook als je geen lid bent van de PvdA kun je de hulp van het ombudsteam vragen. Wij maken geen onderscheid: iedereen mag bij ons aankloppen. Advies van het ombudsteam kost u niets. Ook mensen die maar weinig financiële middelen hebben, kunnen op ons rekenen.

Wat doet het ombudsteam?

Veel mensen zullen bij ombudswerk vooral denken aan de behandeling van klachten over overheidsinstanties. Daarvoor kunt je inderdaad bij ons terecht. Maar wij kunnen je ook op weg helpen als je niet weet waar je met je probleem heen moet. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de werkwijze van de gemeente, of over een conflict met de belastingdienst, de woningbouwvereniging of een energiebedrijf.

Hoe werkt het ombudsteam?

Sommige zaken kunnen worden opgelost met een telefoontje en een doorverwijzing. In de meeste situaties gaan we op huisbezoek voor een oriënterend gesprek en dat doen wij altijd in tweetallen. Pas daarna ondernemen wij actie. Die actie is gericht op het openen van mogelijkheden. Mensen die naar ons toe komen blijven zelf verantwoordelijk voor de stappen die gezet moeten worden. Als het mogelijk is, maken wij het pad een beetje begaanbaar en soms lopen wij een stukje mee.

Hoe is het ombudsteam te bereiken

1. Elke maandagavond (behalve op feestdagen) is er telefonisch spreekuur van 19.00-20.00 uur. Bellen kan via nummer 06-14613672. Buiten het spreekuur om kunt u uw naam, telefoonnummer en vraag inspreken. Wij bellen u dan terug.
  2. U kunt ons ook mailen: [email protected]. De mailbox van het ombudsteam wordt elke werkdag gecheckt.

Wat zijn de resultaten van het ombudsteam?

Dit voorbeeld maakt duidelijk wat het ombudsteam onder andere doet:

Mevrouw X heeft twee gerelateerde problemen:

1. Zij heeft een schuld bij de Sociale Dienst. Mevrouw X is die nog aan het afbetalen. Graag wil zij weten wat op dat moment het bedrag is van haar nog openstaande schuld.
  2. Er wordt elke maand €175,- van haar uitkering ingehouden door de sociale dienst. Dit in verband met een parttime baan, maar die is al drie jaar geleden beëindigd. De inhouding gaat echter nog steeds door, terwijl zij een beëindigingsovereenkomst heeft van haar voormalige werkgever.

Haar consulent bij de sociale dienst wil maar niet naar haar luisteren. Het ombudsteam had maar één telefoontje naar de consulent en een brief met bewijsstuk van de voormalige werkgever nodig en de zaak was opgelost. Mevrouw X kreeg een keurig overzicht van haar nog openstaande schuld en had inmiddels, door het onterecht ingehouden bedrag over drie jaar, een aardig bedrag gespaard. Daarmee kon zij nu een behoorlijk gedeelte van haar schuld aflossen.