Stem op een Vrouw!

Door Marie-José Luttikholt op 8 maart 2022

Vandaag 8 maart, internationale vrouwendag, doen de voorvrouwen van PvdA en CDA, Marie-José Luttikholt en Hanneke Steen een oproep aan de inwoners van Hengelo om op 14, 15 of 16 maart vooral te gaan stemmen op een vrouw.

De gemeenteraad in Hengelo bestaat op dit moment voor maar 37% uit vrouwen en als we de kieslijsten aanhouden en van alle partijen de bovenste vijf kandidaten nemen, bestaat de raad straks voor nog maar 30% uit vrouwen. “Een stap terug in de tijd. Alleen de kiezer kan hier nog verandering in brengen, door op een vrouw te stemmen” aldus Steen en Luttikholt.

Elke jaar staat 8 maart in het teken van strijdbaarheid en de emancipatie van vrouwen, tijdens internationale wereldvrouwendag. Deze dag is in de twintigste eeuw ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten, onder andere op het gebied van arbeid en vrouwenkiesrecht. Deze beweging eiste onder andere algemeen kiesrecht voor vrouwen. Ze waren succesvol, maar dit kwam niet vanzelf. Pas bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1920 konden vrouwen daadwerkelijk voor het eerst stemmen. “Dat wij, als vrouwen, politiek actief kunnen zijn hebben we te danken aan deze strijd, aan moedige vrouwen zoals Aletta Jacobs, Suze Groenweg en Wilhelmina Drucker. Toch zie je dat vrouwen nog steeds niet goed vertegenwoordigd zijn in de politiek, ook in Hengelo” aldus Luttikholt.

“We streven ernaar dat de gemeenteraad straks ook voor 50% uit vrouwen bestaat” zo vult Steen haar aan. Luttikholt en Steen hebben daarom een duidelijke oproep aan de Hengeloërs: “Het aantal vrouwen in onze raad was al niet best, maar dreigt nu nog beroerder te worden. Dat zouden we niet moeten willen. Dus stem op een vrouw zodat het aantal vrouwen en mannen vanaf de nieuwe raadsperiode evenredig is verdeeld. Dat is goed voor het debat, goed voor de besluitvorming en dus goed voor Hengelo.”

Marie-José Luttikholt

Na drie perioden als raadslid voor de PvdA Hengelo is Marie-José Luttikholt sinds 25 mei 2022 wethouder in de gemeente Hengelo. Tot haar portefeuille behoren WMO, zorg, welzijn, cultuur en de coördinatie van de wijkgerichte aanpak. Daarnaast is ze wijkwethouder voor Hengelose Es, Groot Driene en Wilderinkshoek. Contact opnemen met Marie-José kan via [email protected].

Meer over Marie-José Luttikholt

Waar ben je naar op zoek?