Hoe serieus neemt dit college de raad en de inwoners van Hengelo?

Door Marie-José Luttikholt op 3 februari 2021

Geacht College,

Vanmiddag 3 februari heeft onze fractie in de krant kunnen lezen dat het college het plan voor het marktplein omarmt en dat het nu nog wacht op de goedkeuring van de raad. Het past binnen de kaders dus eigenlijk is er geen probleem meer en kan de schop zo spoedig mogelijk de grond in.

Als PvdA vinden wij het proces zoals dat is gelopen met “de rode Wouw” prima en we zijn daar ook telkens goed over bijgepraat. Wat ons betreft heeft u deze opdracht van de raad goed weggezet.

De wijze waarop we als raad dit stuk nu echter krijgen aangeboden is wat de PvdA fractie betreft om te huilen!
Zo graag willen we dat de schop in de grond gaat, het liefst zagen we dat gisteren nog gebeuren, maar helaas kunnen we niet controleren of dit ontwerp binnen de financiële kaders past. En als we als PvdA eerlijk zijn vinden we dat u met dit voorstel zowel de inwoners als de raad schoffeert!

Zo graag zouden wij als fractie alleen maar vooruit kijken en niet terug, maar helaas moeten we constateren dat dit college dezelfde fout maakt als de vorige keer. Er zit geen financiële doorrekening bij!

• Hoe komt u aan de verschillende bedragen?
  • Heeft u dit ook nog door een tweede partij laten doorrekenen?
  • U haalt bedragen uit verschillende reserveringen. Wat betekent dat voor die potten? Welke consequenties heeft dat elders? Wij lezen het nergens terug.
  • U voegt opeens verschillende zaken samen zodat u tot een hoger dekkingsbedrag komt. Is dit een slimme/slinkse rekentruc of levert het echt voordeel op? Wij vinden het nergens terug. Wat is hiervan de onderbouwing?
  • Welk bedrag is er nodig voor onderhoud wat jaarlijks in de begroting opgenomen moet worden? De raad heeft u hier expliciet om gevraagd, het staat er niet in. Dit zou niet ingewikkeld moeten zijn om te berekenen, daar zijn rekentools voor.
  • Hoe zit het met de Exploitatie, ook dat is niet helder.

Als u als college wilt dat we dit plan zo snel mogelijk realiseren zult u op z’n minst een goede doorrekening moeten aanleveren aan de raad zodat zij kan controleren of het haalbaar is en waar de risico’s liggen en of zij bereid is deze risico’s te nemen.

Anderhalf jaar geleden was er een interpellatiedebat nodig van de PvdA en CDA om de financiële gegevens uiteindelijk op tafel te krijgen. Wij gaan ervan uit dat het college voor de bespreking in de politieke markt met een gedegen financiële onderbouwing komt. Anders is het zonde van de tijd om hier een politiek debat over te voeren waarbij de uitkomst al helder is, namelijk dat er een belangrijke paragraaf mist in dit voorstel.

Met vriendelijke groet

Marie-José Luttikholt
Fractievoorzitter PvdA Hengelo

Marie-José Luttikholt

Na drie perioden als raadslid voor de PvdA Hengelo is Marie-José Luttikholt sinds 25 mei 2022 wethouder in de gemeente Hengelo. Tot haar portefeuille behoren WMO, zorg, welzijn, cultuur en de coördinatie van de wijkgerichte aanpak. Daarnaast is ze wijkwethouder voor Hengelose Es, Groot Driene en Wilderinkshoek. Contact opnemen met Marie-José kan via [email protected].

Meer over Marie-José Luttikholt