In moeilijke tijden zijn we er voor elkaar

24 augustus 2022

In moeilijke tijden moeten we er voor elkaar zijn. Solidariteit maakt onze samenleving immer sterker.

En dat het moeilijke tijden zijn, dat merken we bijna allemaal. Bij het overmaken van de huur, bij het betalen van de energierekening of als we boodschappen doen. Het leven wordt duurder en steeds meer mensen hebben moeite om financieel de eindjes aan elkaar te knopen. Zelf mensen met goede inkomens merken dat de kosten voor levensonderhoud duidelijk zijn gestegen. Ook zij maken zich zorgen of ze het financieel kunnen redden.

Helaas is er geen eenvoudige oplossing van dit probleem. Zo eerlijk moeten we met elkaar zijn. niet alleen de oorlog in Oekraïne zorgt voor stijgende voedsel- en energieprijzen, maar ook de gevolgen van de Coronapandemie zorgen voor duidelijk gestegen kosten. Met name de energieprijzen zijn in de afgelopen maanden torenhoog geworden. Veel mensen moeten duidelijk meer voorschot betalen en leven nu al in angst voor de jaarlijkse eindafrekening. Veel mensen moeten daardoor noodgedwongen keuzes maken om financieel het hoofd boven water te kunnen houden.

Ons land wordt armer. In een land waar solidariteit groot wordt geschreven, dragen dan de grootste schouders de zwaarste lasten. Dit is in Nederland echter al jaren niet meer het geval. De loonverschillen zijn opgelopen en de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter geworden. De lage- en middeninkomens zijn hiervan de dupe en worden nu het hardst getroffen. Solidariteit is helaas ver te zoeken.

Veel mensen kijken hoopvol naar Den Haag voor verlichting van hun financiële zorgen. Helaas hoeven we daar voorlopig niet veel van te verwachten. Men heeft al duidelijk gemaakt dat er dit jaar geen ruimte voor koopkrachtherstel is. Daarnaast is men nog steeds vooral erg druk met zichzelf, het debat over de uitspraken van Minister Hoekstra is daar een treurig voorbeeld van.

Daarmee ligt de druk bij de gemeenten. Niet voor het eerst overigens.

Veel gemeentebesturen worstelen met de vraag hoe zij de zwaarst getroffen inwoners een helpende hand kunnen bieden. Geen eenvoudige opgave. Want hoe help je op korte termijn mensen die structureel geld tekort komen door de gestegen prijzen? De eenmalige energietoeslag was voor veel mensen slechts een druppel op een gloeiende plaat. Veel mensen komen honderden euro’s te kort. En dat elke maand.

Hoe ondersteun je een grote groep mensen, zonder daarbij de andere opgaves in je gemeente uit het oog te verliezen? De mogelijkheden van gemeenten zijn vaak beperkt. En de financiële vooruitzichten zijn voor de komende jaren uiterst wankel. Ook hier is trouwens solidariteit dringend nodig, in dit geval die van Den Haag met onze gemeenten.

Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen die getroffen zijn ook daadwerkelijk geholpen worden?  Het is een worsteling voor onze gemeentebesturen om op al deze vragen een passend antwoord te vinden. Maar dat er antwoorden gevonden moeten worden is duidelijk.

Ook in Hengelo kennen we allemaal wel iemand die het water aan de lippen staat. Die de keuze moet maken tussen het doen van boodschappen of het betalen van de energierekening. Mensen voor wie de zorgen oplopen en de financiële problemen niet meer behapbaar zijn. Mensen die dreigen financieel door het ijs te zakken.

Als gemeente Hengelo kunnen we niet langer meer op Den Haag wachten. In moeilijke tijden zijn we er voor elkaar, moeten we solidair zijn. Zeker in Hengelo.

Vincent ten Voorde

Fractievoorzitter PvdA Hengelo

Waar ben je naar op zoek?