Kamervragen over sluiting servicebalie

14 februari 2022

De fractie van de PvdA Hengelo blijft strijden voor behoud van een servicebalie op het NS station in Hengelo. “Het is niet acceptabel dat de servicebalie is verdwenen. Mensen die digitaal minder vaardig zijn zouden moeten kunnen rekenen op persoonlijke ondersteuning op het station”, aldus Luttikholt. “Iedereen zou zorgeloos gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer.”

Inmiddels heeft Luttikholt aan de PvdA-fractie in de tweede kamer gevraagd om hierover vragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat te stellen. Inmiddels zijn deze vragen door het kamerlid Habtamu de Hoop gesteld. Zo wil de Hoop onder andere weten hoe de sluiting van de servicebalies, zoals in Hengelo, door de Staatssecretaris wordt beoordeelt. Ook wil hij de sluiting van de servicebalies toetsen aan de voorwaarden van de concessie van de NS.

De PvdA-fractie in de Hengelose gemeenteraad is blij met de ondersteuning van het kamerlid: “Als de overheid wil dat we de auto laten staan, moet het ook ervoor zorgen dat het openbaar vervoer voor iedereen op eenvoudige wijze toegankelijk is.”

De vragen van kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat:

1. Hoe beoordeelt u het feit dat servicebalies van de NS, zoals bijvoorbeeld in Hengelo afgelopen 19 december, worden opgeheven?
  2. Kunt u een beeld geven van het aantal servicebalies in Nederland dat afgelopen jaren opgeven is of komende jaren nog opgeheven gaat worden?
  3. Ziet u ook dat mensen die minder zelfredzaam of digitaal vaardig zijn (zo’n 4 miljoen mensen in Nederland) hechten aan persoonlijke hulp op het station?
  4. Hoe gaat u ervoor zorgen dat iedereen in Nederland zorgeloos de trein kan nemen?
  5. Hoe rijmt u het opheffen van servicebalies met de concessievoorwaarden van NS waarin staat dat aan reizigers toegankelijke, specifieke en persoonlijke reisinformatie moet worden geboden?
  6. Gaat u zich hard maken om de servicebalie een stevige plek te geven in het programma van eisen van de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet?