Lokale partijen met landelijke kracht

9 februari 2022

In de afgelopen week was het weer zover. Een lokale partij presenteerde zich via de lokale krant met de mededeling dat ze het anders willen gaan doen. “Gewone burgers aan het woord in de raad. U en ik, uw buren, uw plaatsgenoten”, aldus deze partij. Slogans die we in verkiezingstijd vaker van lokale partijen horen.

Met dit beeld willen veel lokale partijen zichzelf afzetten tegen de partijen met een landelijke binding.  Zij creëren hiermee een kunstmatige tweedeling in de politiek, namelijk die tussen ‘gewone’ politici die echt voor de eigen gemeente opkomen en zij die minder Hengeloër zouden zijn, of minder ‘gewoon’. Het lidmaatschap van een landelijke partij zou hiervan het bewijs zijn.

Alle kandidaten op de lijst van de PvdA Hengelo zijn Hengeloërs die houden van hun gemeente. Die hier wonen, leven, boodschappen doen, vrienden hebben, hun kinderen naar school brengen. En de PvdA is hier niet bijzonder in. Alle partijen hebben lijsten met allemaal even gewone Hengeloërs, met als overkoepelende bijzonderheid dat zij zich graag politiek willen inzetten voor een mooiere gemeente. Ieder vanuit hun eigen overtuiging over wat goed is voor Hengelo. Ja, we zijn concurrenten als het op de inhoudelijke koers en op verkiezingen aankomt. Maar het is in het belang van Hengelo dat we samenwerken, en dat begint bij onderling respect. Het creëren van een tegenstelling tussen echte en nep-Hengeloërs vind ik daarom niet alleen een onjuist beeld van de werkelijkheid, maar ook heel kwalijk.

Onderdeel zijn van een partij met een landelijk netwerk zie ikzelf vooral als een voordeel. Veel zaken die op lokaal niveau spelen, worden beïnvloed door besluiten die op regionaal, provinciaal of landelijk niveau genomen worden. Partijen met een binding aan een landelijke partij hebben hier invloed op. Zij zijn lokale partijen met landelijke kracht. Zij zijn in staat hun volksvertegenwoordigers op verschillende niveaus te voeden met de geluiden die zij in hun gemeente opvangen. En doen dit natuurlijk ook. De invloed van lokale partijen op dit proces is verwaarloosbaar, want zij missen een vertegenwoordiging op het niveau boven de gemeenteraad.

Ik sprak eerder al over mijn ergernis uit over het verheven beeld dat lokale partijen van zichzelf proberen neer te zetten. Mijn ergernis betreft echter nog een tweede punt. Namelijk dat dit beeld door de lokale media zonder vragen of opmerkingen wordt overgenomen. Onlangs werd zelfs een foto met van een lokale partij met daarop voornamelijk rijpere witte mannen gepresenteerd als een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Met alle respect voor deze mannen, ik ben blij dat de echte maatschappij een stuk kleurrijker en diverser is!

Ik roep kiezers en media op, kijk eens verder dan dit gekunstelde beeld van de lokale partijen en vraag door. Waar staan ze inhoudelijk voor? Wat zijn hun idealen en plannen voor onze stad? Politieke discussies moeten naar mijn mening om de inhoud gaan, niet om wie het meest ‘gewoon’ is.

Vincent ten Voorde, Kandidaat-gemeenteraadslid voor de PvdA Hengelo