Maiden speech Danielle Alink

7 september 2022

In de raadvergadering op 7 september had Danielle haar maiden speech in de gemeenteraad. Hier vind je haar bijdrage:

„Veel inwoners in onze stad hebben last van hoge energieprijzen, dagelijkse boodschappen die steeds duurder worden en een stijgende inflatie die maandelijks records breekt. Veel van onze inwoners weten dan ook niet meer hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Dit begint voor veel mensen een structureel probleem te worden. En dan moet voor velen de eindafrekening van de energiemaatschappij nog op de mat vallen.

Het is goed om te lezen dat er op dit moment aan 4546 mensen een energietoeslag is toegekend. Volgens het college is hiermee 84 procent van de oorspronkelijke doelgroep bereikt. We horen graag van het college hoe de resterende rechthebbenden bereikt gaan worden, zodat zij ook de toeslag krijgen waar ze recht op hebben.

Dit geldt ook voor de studenten in onze gemeenten die, na de uitspraak van de rechtbank in Arnhem, recht lijken te hebben op toekenning van een éénmalige energietoeslag. We roepen het college op om hiervoor een lobby te lopen richting Den Haag om voor de studenten die energietoeslag zo snel mogelijk geregeld te krijgen

We zijn blij dat het kabinet op Prinsjesdag een aantal maatregelen bekend zal maken om het verlies aan koopkracht tenminste gedeeltelijk te herstellen.. Deze maatregelen gaan echter pas in het nieuwe jaar effect hebben.

Het is triest dat het Rijk ons dwingt dat we als gemeente ook met eigen, aanvullende maatregelen en middelen moeten komen om ervoor te zorgen dat een deel van onze inwoners niet al voor die tijd financieel door het ijs zakt.

De PvdA vindt het belangrijk dat we als gemeente solidair zijn met inwoners die het moeilijk hebben. Ook al weten we dat we als gemeente niet alles kunnen opvangen en helaas ook niet iedereen kunnen helpen.

Voorzitter,

Voor ons ligt een initiatiefvoorstel van de SP om de inkomensgrens voor de éénmalige energietoeslag te verhogen van 120 naar 130 procent.

Eigenlijk zijn we wel blij met dit initiatiefvoorstel van de SP.Ikneem aan de SP net als ik zie dat er ook nog een heleboel mensen boven deze grens in de problemen komen. We kunnen het geld maar 1 keer uitgeven. Dus laten we het dan uitgeven aan de mensen die het echt nodig hebben en dus niet zo’n arbitraire grens trekken. Hoe mooi zou het zijn als we het voorstel van de SP en het college samen kunnen voegen zodat je een raadsbreed voorstel krijgt waarin we de Hengelose mensen willen ondersteunen. Waarbij we niet uitgaan van generieke maar specifieke toeslag.

College op u doen we een beroep om deze regeling zo laagdrempelig en zo min mogelijk bureaucratisch te maken

Het voorstel voor het structureel terugdringen van de energielasten door ondersteuning bij het verduurzamen van woningen is wat ons betreft een prima voorstel. We willen het college oproepen om dit zo snel mogelijk uit te werken.

Voorzitter, ik rond af.

In de brief van het college valt te lezen dat er meer duidelijkheid moet zijn in het vierde kwartaal. Dit is wat ons betreft te laat. In de afgelopen zomerperiode is waardevolle tijd verloren gegaan. We roepen het college dan ook op om voor 1 oktober met een uitwerking van de beide voorstellen te komen, zodat de raad er dan zo snel mogelijk over kan besluiten.

Tot slot misschien een tip voor het Presidium om het voorstel rechtstreeks in de raad te agenderen om het proces te versnellen.

Waar ben je naar op zoek?