Meer maatregelen voor de woningmarkt nodig

1 juli 2022

Ondanks de berichten dat de woningmarkt tot rust lijkt te komen, is het voor veel Hengeloërs nog steeds moeilijk om een passende en betaalbare woning te vinden. Zo blijkt uit de nieuwe Atlas voor Gemeenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken dat er in Hengelo voor 109 huishoudens slechts 100 woningen beschikbaar zijn.

De fractie van de PvdA heeft daarom tevreden kennisgenomen van de plaatsing van 200 tijdelijke containerwoningen aan de Sportlaan Driene. Er is in Hengelo grote behoefte aan woningen voor jongeren en starters, zodat de toevoeging van deze woningen meer dan welkom is. Zoals bekend zullen deze containerwoningen echter slechts voor tijdelijke periode een oplossing kunnen bieden.

Naast deze maatregel heeft er in de afgelopen weken ook een politieke markt over de invoering van een opkoopbescherming plaatsgevonden. We zijn blij met de grote politieke steun voor onze motie uit 2021 en hoopt dat deze regeling nog in 2022 in Hengelo zal worden ingevoerd.

Voor de PvdA-fractie zijn bovenstaande maatregelen echter onvoldoende om de woningmarkt in Hengelo te ontsluiten. We hebben daarom een aantal schriftelijke vragen aan het College gesteld.

Zo willen we onder andere weten hoeveel nieuwe woningen er in de komende twee jaar in onze gemeente opgeleverd gaan worden en voor welke doelgroepen deze worden gebouwd. Ook willen we weten hoeveel van deze woningen huurwoningen zijn en vallen binnen de sociale huursector.

Daarnaast is het bekend dat met name de doorstroom van ouderen zorgt voor verstopping op de woningmarkt. We willen daarom weten hoe het College hier tegenaan kijkt en welke ideeën er leven om dit probleem op te lossen?

Als laatste willen we dat het College kijkt naar verdere maatregelen om de woningmarkt in Hengelo te ontsluiten. Te denken valt hierbij aan het stimuleren van bouwen en renoveren voor verschillende doelgroepen, het onderzoeken van de mogelijkheden voor het bouwen onder erfpacht en het verhogen van het percentage te bouwen sociale woningen bij nieuwbouwprojecten.