Door Marie-José Luttikholt op 31 mei 2016

Muziekschool gaat fuseren met Crea/Heim

De muziekschool had het de laatste jaren zwaar te verduren. Ze zaten met een bezuinigingsopdracht en daarnaast liep het aantal leerlingen terug.

Voor de PvdA is altijd duidelijk geweest dat de muziekschool moest blijven. In ons verkiezingsprogramma hebben we daar ook het nodige over gezegd: breng het muziekonderwijs naar de basisschool en de wijken. Maak het toegankelijk voor iedereen. Voor ons als PvdA is het van waarde dat ieder kind de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen, wat in dit expliciete geval betekent dat elk kind muziekonderwijs zou moeten kunnen genieten.

De muziekschool had verschillende opties voorgelegd. Eén van de opties was dat alle docenten ontslagen zouden worden en als zzp-ers verder konden. Als PvdA hebben we daarvan gezegd dat we dat geen goed idee vinden. Voor ons is van waarde dat mensen goed en eerlijk werk hebben met goed werkgeverschap.

De muziekschool gaat nu fuseren met Crea/Heim. Dit betekent voor de docenten van de muziekschool dat ze onder een andere CAO gaan vallen. Daarnaast vraagt het van hen ook een andere manier van werken. Op basisscholen en middelbare scholen muziekonderwijs binnen brengen vraagt misschien een andere kwaliteit dan 1 op 1 onderwijs geven. Er zal de komende periode daarin voldoende uitdaging liggen. Voor de PvdA is het belangrijkst dat op deze manier alle kinderen met muziekonderwijs in aanraking komen en dat er nog steeds de mogelijkheid is de muziekdiploma’s A tot en met D te halen voor de verschillende instrumenten.

De muziekschool zal op den duur ook zijn intrek nemen bij Crea/Heim. Er zal dan een bruisend centrum ontstaan waar kunst/cultuur en techniek samen komen. Hier zal naast de subsidie van de gemeente, ook nog het nodige geld voor bij elkaar moeten worden gesprokkeld door dit nieuwe centrum. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat dit gaat lukken. Lous Kerkhof, directeur, kan met haar enthousiasme en gedrevenheid menigeen over de streep trekken. Wij wensen haar en haar team dan ook veel succes.

Marie-José Luttikholt

Na drie perioden als raadslid voor de PvdA Hengelo is Marie-José Luttikholt sinds 25 mei 2022 wethouder in de gemeente Hengelo. Tot haar portefeuille behoren WMO, zorg, welzijn, cultuur en de coördinatie van de wijkgerichte aanpak. Daarnaast is ze wijkwethouder voor Hengelose Es, Groot Driene en Wilderinkshoek. Contact opnemen met Marie-José kan via [email protected].

Meer over Marie-José Luttikholt