PvdA: Gemeente mag niet minder betalen dan 14 euro per uur

4 maart 2022

Het minimumloon is volgens de PvdA Hengelo te laag. Ze ondersteunt acties om het wettelijk minimumloon te verhogen naar minimaal 14 euro per uur. Zo heeft de fractie van de PvdA een motie ingediend om mensen die voor de gemeente werken minimaal dit bedrag te laten verdienen. De motie wordt in de komende raadsvergadering behandeld.

“Van je salaris moet je fatsoenlijk kunnen leven”, aldus Marie-José Luttikholt, fractievoorzitter van de PvdA in de Hengelose gemeenteraad. “Daarom willen we dat de raad het college opdraagt om ook bij opdrachten aan derden minimaal 14 euro per uur te betalen.” In de nieuwe CAO voor gemeenten is een minimumloon van 14 euro per uur afgesproken voor gemeenteambtenaren. Deze CAO geldt echter alleen voor medewerkers die in dienst zijn bij de gemeente, niet voor medewerkers die extern worden ingehuurd.

“De huidige hoge inflatie raakt de mensen met een minimumloon extra hard. Een minimumloon van 14 euro is noodzakelijk om rond te komen”, stelt Luttikholt. De PvdA vindt het wenselijk om alle medewerkers die voor of namens de gemeente werken hetzelfde minimumloon te geven, ongeacht wie op papier hun werkgever is.

Bij aanname van de motie wil de PvdA fractie uiterlijk in mei van het college weten hoe deze in de praktijk wordt omgezet. Op dit moment zijn de fractie van de SP en GroenLinks mede-indieners van deze motie.

Waar ben je naar op zoek?