Door op 27 maart 2015

PvdA Hengelo wil klanttevredenheidsonderzoek sociale dienst

In veel gemeente zijn de regels rondom de bijstand strenger geworden. En sinds kort is de nieuwe participatiewet in werking getreden. De PvdA Hengelo wil graag weten wat het effect van al deze veranderingen is en vraag aan het college een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren onder de huidige en oude klanten van de sociale dienst.

Raadslid Belinda van Oosten: “De afgelopen jaren zijn regels strikter geworden”. We kijken nadrukkelijker naar wat mensen zelf kunnen en willen misbruik voorkomen. Dat is een goede zaak. Maar aan de andere kant willen we de mensen die te goeder trouw zijn niet laten leiden onder kwaadwillenden. Niet opzettelijk gemaakt fouten van mensen met een uitkering moeten niet leiden tot straffen en toename van schulden. En medewerkers moeten ruimte houden voor een afweging tussen wettelijke regels en gezond verstand.”

Van Oosten heeft de afgelopen periode gesprekken gevoerd met verschillende betrokkenen waaronder het PvdA Ombudsteam, betrokken ambtenaren en de cliëntenraad. Maar wat nog ontbreekt is een goed beeld van wat de klanten er zelf van vinden. Het laatste klanttevredenheidsonderzoek is gedaan in 2010. Van Oosten zegt daarover: “Ik zou graag horen wat de klanten er zelf van vinden. Hengelo heeft een sociaal college en de PvdA maakt zich sterk voor mensen die het niet helemaal zelf redden. Daar werken we hard aan. Daarom is het ook belangrijk om van de mensen zelf te horen hoe dat in de praktijk uitpakt.”

Naast vragen over het klanttevredenheidsonderzoek heeft de PvdA ook nog vragen gesteld over de onafhankelijkheid van de bezwaarcommissie en het combineren van vrijwilligerswerk met een uitkering.

De gestelde vragen leest u hier: Schriftelijke vragen uitvoering participatiewet