PvdA lanceert actieplan fijn oud worden in Hengelo

14 maart 2022

Door de vergrijzing groeit het aantal ouderen in Hengelo. PvdA Hengelo vindt het belangrijk dat ouderen volwaardige onderdeel blijven uitmaken van de Hengelose samenleving. “In Hengelo hoort iedereen erbij en telt iedereen mee, jong en oud. Als je ouder wordt is het helaas niet meer vanzelfsprekend dat je alles nog zelf kan en overal kan komen. Wij vinden het belangrijk dat we er samen voor zorgen dat ouderen volwaardig mee kunnen blijven doen. In Hengelo zorgen we  voor elkaar en kijken naar elkaar om” zo licht Marie-José Luttikholt, fractievoorzitter van de PvdA Hengelo, de achtergrond van het actieplan toe.

Het actieplan kent een aantal pijlers die er samen voor moeten zorgen dat ouderen een prettige plek hebben om te wonen, zelfstandig of gemeenschappelijk. Dat ze volop mee kunnen doen en dat ze de goede hulp en ondersteuning krijgen wanneer ze die nodig hebben. Die pijlers zijn: passend wonen, voorzieningen dichtbij, veilig en vitaal thuis, samen redzaam en liefdevolle zorg. Elke pijler is voorzien van een aantal concrete punten waarmee de PvdA Hengelo aan de slag wil, zoals levensloopbestendig bouwen, gezellige ontmoetingsplekken in buurthuizen en goede zorg door vertrouwde gezichten, door hierover afspraken te maken met (thuis)zorgverleners.

De PvdA Hengelo wil dit actieplan op een zo kort mogelijke termijn bespreken in de gemeenteraad. Luttikholt: “We moeten er samen voor zorgen dat iedereen in Hengelo fijn oud kan worden. Om dit goed voor elkaar te maken zijn er echt nog een aantal verbeteringen nodig. Dit moet wat ons betreft één van de prioriteiten van de nieuwe gemeenteraad worden”.