PvdA wil erfpacht om nieuwbouw betaalbaar te houden

25 januari 2022

De grondprijzen in Hengelo rijzen de pan uit. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om nieuwbouwwoningen betaalbaar te houden. PvdA Hengelo wil dat de gemeente hier iets aan gaat doen. “Het is belangrijk dat iedereen in Hengelo een betaalbaar huis kan vinden, hierom moeten we alle mogelijkheden benutten om de inwoners niet op te laten draaien voor de steeds duurdere grondprijzen. Bouwen op basis van erfpacht zou hierin een mooie oplossing kunnen zijn. We willen dat de gemeente hier serieus naar gaat kijken.” aldus Imdat Yikilmaz, raadslid namens de PvdA. Hij gaat hierover vragen stellen aan het college tijdens de politieke markt op 26 januari.

In het tweede kwartaal van 2021 zijn de grondprijzen alweer gestegen met maar liefst 20% en 21%, waarmee opnieuw een prijsrecord werd gevestigd. De gemeente is wettelijk verplicht om de grondprijzen mee te laten stijgen met de marktprijs, het gevolg is dat de kavels wel tot 27% in prijs zullen stijgen. Daarnaast stegen de bouwkosten (arbeid en materialen) het afgelopen jaar met 1,5% tot 4%. Yikilmaz: “Nieuwbouwwoningen worden hierdoor voor veel inwoners van Hengelo onbetaalbaar, in het bijzonder starters. Hengelo is voor iedereen, niet alleen voor de mensen die zich een duur huis kunnen veroorloven, we moeten op zoek naar alle mogelijkheden om wonen in Hengelo betaalbaar te houden”.

“Erfpacht kan op veel verschillende manieren worden ingezet. We willen dat de gemeente Hengelo in gesprek gaat met deskundigen en gaat kijken op plekken waar dit instrument al wordt gebruikt, zoals in Duitsland en Zaanstad”, zo vervolgt de sociaaldemocraat. Bij woningen op erfpacht, blijft de grond in bezit van de gemeente en wordt alleen de woning gekocht. Over de grond moet wel canon, een soort huur betaald worden, deze is aftrekbaar. De hoogte van de canon kan voor korte of lange duur worden vastgezet, ook kan er een optie tot koop van de grond na een bepaald aantal jaar worden opgenomen.

Aanstaande woensdag 26 januari is er een politieke markt gepland over de grondprijzen in Hengelo voor 2022. Hierin komt de gemeente met het voorstel om de grondprijzen marktconform te verhogen. Yikilmaz: “We vinden het goed dat de gemeente een gedeelte van deze extra inkomsten wil gebruiken om meer betaalbare woningen te realiseren, dat voorstel zullen we zeker steunen. Daar bovenop willen we dat de gemeente de mogelijkheden gaat onderzoeken om de prijzen voor nieuwbouwwoningen, in het bijzonder starterswoningen, eengezinswoningen en seniorenwoningen, redelijk te houden. Wij denken hierbij aan erfpacht, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden om Hengelo voor iedereen betaalbaar te houden.”