PvdA wil gratis zelftesten voor mensen met een laag inkomen

3 december 2021

Hengelo moet zorgen dat mensen met een laag inkomen makkelijker aan gratis COVID-zelftesten kunnen komen. Dat vindt de PvdA.

“Zelftests zijn te krijgen vanaf 3 euro. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk te betalen, zeker niet voor mensen die het niet breed hebben,” zegt Marie-José Luttikholt, fractievoorzitter van de PvdA in Hengelo.

Zelftesten worden steeds belangrijker bij de bestrijding van de crisis. Het ministerie van Volksgezondheid adviseert dat mensen met lichte klachten nu een zelftest mogen doen om te controleren of ze besmet zijn met het coronavirus. Als de uitslag negatief is, hoeven ze niet thuis te blijven.

“De kosten kunnen voor mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien een reden zijn om niet of minder te testen,” denkt Luttikholt. Daarom wil de PvdA weten of de gemeente gratis zelftesten kan aanbieden aan mensen met een laag inkomen. “Die zouden bijvoorbeeld via het buurthuis of op het gemeentehuis beschikbaar kunnen worden gemaakt.”