PvdA wil NS Loket voor Hengelo behouden

6 januari 2022

De PvdA is teleurgesteld over het besluit van de Nederlandse Spoorwegen (NS) om het loket op het station van Hengelo definitief te sluiten. De NS bracht dit nieuws gisteren naar buiten. “Het station in Hengelo is een drukbezocht station en bovendien in Twente de enige halte voor de internationale trein naar Berlijn’, aldus Marie-José Luttikholt, fractievoorzitter van de PvdA. “Het kan niet zo zijn dat reizigers hier niet meer terecht kunnen voor persoonlijke service.” Luttikholt maakt zich met name zorgen over oudere en mindervalide reizigers en vreest dat zij hierdoor nu minder de trein zullen gaan pakken. Ook de sociale controle vervalt waardoor de onveiligheid toeneemt en verloedering op de loer ligt.

De NS heeft de oorspronkelijke plannen voor de stations in Nederland eind 2020 aangekondigd. In reactie daarop heeft de Hengelose fractie van de PvdA destijds al aan het college gevraagd het gesprek met de NS te zoeken. Doel van deze gesprekken was het behoud van het loket op het goed bezochte station. In een gisteren bekend gemaakt besluit van de NS wordt duidelijk dat deze gesprekken niets hebben opgeleverd: het loket in Hengelo wordt definitief gesloten. Dit in tegenstelling tot het station in Zwolle. Kandidaat-gemeenteraadslid Vincent ten Voorde: “Deze steden hebben duidelijk een betere lobby bij de NS gevoerd. Het is teleurstellend dat het college hierin niets heeft weten te bereiken.”

Voor veel mensen is het reizen met de trein een belangrijke manier om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. De PvdA vind het dan ook belangrijk dat er een bemand loket op het station aanwezig is waar mensen met vragen terecht kunnen. “De drempel voor het reizen met de trein wordt door het ontbreken van een loket voor een grote groep reizigers hoger. Dat moeten we als Hengelo niet willen.”

De fractie van de PvdA zal het college om opheldering vragen. “Dit is onacceptabel. Een stad met meer dan 80.000 inwoners verdiend een station met een bemand loket”, aldus ten Voorde. “We zullen ons hiervoor blijven inzetten.”