PvdA wil voorrang voor wonen

17 januari 2022

“Een goed begin, maar nog niet voldoende”, zo beoordeeld fractievoorzitter Marie-José Luttikholt van de PvdA het voorgenomen voorstel van het college voor de bouw van 20 nieuwe woningen in Beckum. In de komende jaren wil de partij dat er minstens 80 nieuwe woningen in het dorp gebouwd worden. Deze zouden voornamelijk starters een kans op een woning in Beckum moeten bieden.

“Starters uit Beckum moeten de mogelijkheid krijgen om in hun eigen dorp te kunnen blijven wonen”, aldus Luttikholt. “Dit voorkomt ook een verdere vergrijzing van Beckum en versterkt de leefbaarheid”.

Niet alleen in Beckum zijn dringend nieuwe en betaalbare woningen nodig, ook in Hengelo wordt het steeds moeilijker om een betaalbaar huis te kunnen vinden. Een ontwikkeling die de PvdA wil doen keren: “Daar waar de markt de problemen niet oplost, moet de gemeente haar rol pakken”, zo kandidaat-raadslid Vincent ten Voorde. “Zo moet er een snel een zelfbewoningsplicht worden ingevoerd. Dit voorkomt dat huizen door beleggers worden opgekocht”. De PvdA heeft daarnaast meer ideeën om de woningmarkt in Hengelo te ontsluiten. Zo moet het bouwen en renoveren voor verschillende doelgroepen gestimuleerd worden, moeten de mogelijkheden van het bouwen onder erfpacht onderzocht worden en moet er bij bouwprojecten een minimum percentage aan te bouwen sociale woningen worden vastgelegd.

Daarnaast wil de PvdA dat er bij het afgeven van een bouwvergunning ook een bouwverplichting geldt. Dit voorkomt dat bouwprojecten worden vertraagd of zelfs niet worden uitgevoerd. Ook moet de bouw van woonvormen voor ouderen worden gestimuleerd om zo de doorstroom te bevorderen

De PvdA is ervan overtuigd dat de woningmarkt in Hengelo snel moet worden aangepakt. Ten Voorde: “Het ontsluiten van de woningmarkt is het belangrijkste thema voor de komende raadsperiode. Wij willen daarom voorrang voor wonen”.

Waar ben je naar op zoek?