Sport en cultuur betaalbaar houden!

13 september 2022

Niet alleen onze inwoners komen door hoge energieprijzen en de sterk gestegen inflatie in de problemen, ook vele verenigingen en culturele instellingen hebben hier last van. Zo denkt de helft van alle sportverenigingen in Nederland de contributie te moeten verhogen vanwege de sterk gestegen kosten voor gas en elektriciteit. Ook culturele instellingen en andere verenigingen krijgen te maken met deze stijgende kostenposten.

Dit komt vlak na een periode waarin sportclubs, verenigingen en culturele instellingen, als gevolg van de coronapandemie, minder inkomsten hebben gehad. Dit zorgt ervoor dat ze mogelijk de toegangsprijzen omhoog moeten doen of de contributie moeten verhogen, of op een andere manier moeten bezuinigen. Als PvdA maken wij ons hier zorgen over. Wij willen sport en cultuur voor onze inwoners betaalbaar en toegankelijk houden en daarom heeft ons raadslid Nicolien Boekhoudt een aantal vragen aan het college gesteld:

• Deelt het college de zorg dat – als gevolg van de sterk gestegen inflatie en energiekosten – Hengelose sportclubs, recreatieve verenigingen en culturele instellingen/verenigingen, financieel in de problemen dreigen te komen?
  • Ruim de helft van de sportclubs en verenigingen in Nederland lijkt de prijzen en contributie te willen/moeten verhogen als gevolg van de gestegen energiekosten 2. Is het college het met ons eens dat hoge toegangsprijzen en contributie de toegankelijkheid van sport, cultuur en recreatie voor Hengeloërs onder druk zet?
  • Culturele instellingen die hun toegangsbewijzen niet kunnen of willen verhogen, worden gedwongen om te bezuinigen op b.v. toegankelijkheid en service. Is het college het met ons eens dat dit een ongewenste situatie is?
  • Kan het college aangeven op welke wijze zij sport, cultuur en recreatie verenigingen onder de genoemde omstandigheden toegankelijk wil houden voor álle Hengeloërs?
  • Is het college bereid om op landelijk niveau, in Den Haag of via de VNG, aandacht te vragen voor deze problemen?