“Uitspraken FvD-voorman griezelig, maar niet verrassend”

17 februari 2022

“Gisteren ontvingen wij de eerste signalen van diverse verwerpelijke uitspraken van de Hengelose Forum voor Democratie-voorman op een online forum. Hierin vergelijkt hij onder andere kabinetsleden met nazi’s waar van het hoofd op het hakblok thuishoort en laat hij zich respectloos uit over Hengeloërs van Turkse afkomt. Het bevestigt onze opvatting dat samenwerking met deze club uitgesloten is”, zo oordeelt Marie-José Luttikholt, lijsttrekker van de PvdA Hengelo.

“Het is walgelijk, maar natuurlijk niet echt verrassend. We kennen allemaal de uitspraken van Forum landelijk. Van iemand die zich nu nog voor deze club kandideert kan je eigenlijk niet anders verwachten. Fo rum is wat dat betreft net als het spookhuis op de kermis. Je weet dat de narigheid er aan komt, maar toch schrik je er telkens van. Alleen is het helaas geen spookhuis, maar ons gemeentehuis waar deze griezelige geluiden straks te horen zullen zijn.”

De PvdA Hengelo vindt de uitspraken van de forumvoorman en tevens politieagent beledigend, dreigend en opruiend en daarom niet thuishoren in de gemeenteraad. “Deze uitspraken zijn in onze ogen net zo min passend voor een gemeenteraadslid als voor een politieman. We zitten niet te wachten op meer polarisatie in onze raad. We zoeken naar mensen die respectvol willen samenwerken. Dit ondermijnend gedrag helpt Hengelo niet verder.” Of het ook in juridische zin onder bedreiging of opruiing valt en dus in die zin consequenties heeft weet Luttikholt niet. “We roepen onze burgemeester op om dit uit te zoeken en hierop eventueel vervolgstappen te zetten.”