Marie-José Luttikholt

Participatie, zorg, jeugdzorg, WMO, armoedebeleid, bestuurszaken, financiën, cultuur
Marie-José Luttikholt

Over Marie-José Luttikholt

m.luttikholt@hengelo.nl

Hengelo is de stad waar ik van hou,

Het is voor mij een enorme eer dat ik de lijsttrekker mag zijn voor de PvdA Hengelo. Dat ik de komende periode het gezicht mag zijn van die partij die zo sterk geworteld is in deze mooie gemeente. Een partij die actief heeft bijgedragen aan de goede sociale voorzieningen die we nu nog steeds binnen onze gemeente hebben en aan de ontwikkelingen die Hengelo de afgelopen decennia heeft doorgemaakt.

Toen ik 17 jaar was ben ik in Hengelo gaan wonen. Mijn opleiding was in Enschede, maar bewust koos ik voor het overzichtelijke en knusse van Hengelo. Ik ben een aantal jaren weggeweest. Toen ik echter in 1997 samen met mijn man en dochter terug kwam in Hengelo voelde dat als thuiskomen. Een fijne stad, waar nog twee zonen werden geboren en waar ik nooit meer weg wil.

Ik heb me de laatste jaren hard gemaakt om te zorgen dat we, ondanks alle bezuinigingen die we moesten nemen, toch de sociale voorzieningen in stand konden houden. Zorgen dat alle inwoners mee kunnen blijven doen en niet aan de kant hoeven te staan. We hebben ons als PvdA hard gemaakt voor huiswerkbegeleiding voor kinderen van ouders die het niet zo breed hebben.

Het luisteren naar inwoners in onze stad vinden wij erg belangrijk. De afgelopen vier jaar hebben wij om de week een werkbezoek aan verschillende instanties, verenigingen, initiatieven van inwoners gebracht. We krijgen op deze manier inzicht in wat er op verschillende gebieden leeft en wat we hierin als PvdA in zouden kunnen betekenen. Dit waren waardevolle bezoeken waarbij we vaak werden verrast door de hoeveelheid energie die vele inwoners op vrijwillige basis stoppen in deze verenigingen om Hengelo bruisend te maken en te houden.

Ik zie Hengelo als een prachtige stad om te wonen met prachtige wijken. Al die wijken zijn als het ware zelfstandige eenheden met allemaal hun eigen winkelcentrum, school, sportvelden etc. Mijn ideaal is dat deze wijken samen met de gemeente ontwikkelen wat goed is voor die wijken en waardoor het wonen nog fijner wordt. Een wijkbewoner weet als geen ander wat belangrijk is voor haar eigen wijk. De rol van de gemeente zou moeten zijn dat er geluisterd en gefaciliteerd wordt. Durf te vertrouwen op de inwoners van je stad en laat meer los.

Samen weer trots zijn op Hengelo

Als PvdA zouden we het fijn vinden wanneer de Hengeloër weer trots wordt op haar stad. De stad die haar hart is kwijtgeraakt in de tweede wereldoorlog moet een nieuw bruisend kloppend hart terugkrijgen. Hoe mooi is het dat de inwoners nu dan ook aan zet zijn met het kiezen van een ontwerp en betrokken zijn bij de verdere herinrichting. Meer wonen in die binnenstad geeft ook meer levendigheid daar zijn wij van overtuigd. Laten we samen zorgen voor mooie bijzondere winkels waar zelfstandige ondernemers hun spullen kunnen verkopen. We maken op die manier een unieke binnenstad waarbij wij zeker weten dat mensen straks weer graag onze stad gaan bezoeken.

Het behouden van werkgelegenheid voor Hengelo en de regio, en daarnaast zorgen dat zoveel mogelijk mensen werk hebben waarbij we ook moeten durven nieuwe banen te creëren, geeft onze inwoners bestaanszekerheid en meer perspectief. Dat is waar we altijd voor gaan.

We gaan ons de komende periode ook hard maken voor kunst en cultuur in Hengelo. We hebben hier helaas flink op moeten bezuinigen de afgelopen jaren. Nu het echter financieel weer beter gaat zullen we ook moeten zorgen dat hier weer meer ruimte voor komt. Kunst en cultuur is van groot belang voor de ontwikkeling van iedereen.

Hengelo is een prachtige stad om te wonen. Een prachtige stad voor iedereen. Onze overtuiging is dan ook: Hengelo maken we Samen!

Kies 21 maart PvdA!