Hoogtepunten van het afgelopen halfjaar – Column Marie-José

9 augustus 2024

Het afgelopen halfjaar zit erop. We hebben in de Gemeente Hengelo veel gedaan op het gebied van wijkgericht werken, zorg, welzijn, kunst, cultuur en de sociale basis en nog veel meer!

Hierbij wat mij betreft een aantal hoogtepunten van het afgelopen halfjaar:

1. We zijn uitgeroepen tot één van de 10 meest toegankelijke gemeenten van Nederland! Daar werken we hard aan. We hadden een speciale stemmal voor blinden en slechtzienden tijdens de Europese verkiezingen, een verstelbare informatiezuil in ons eigen stadhuis en zetten in op bewustwordingsworkshops op scholen.
2. Kunst en Cultuur hebben we ondanks corona in de benen kunnen houden en zelfs kunnen uitbreiden met gelden van het rijk. Nu moeten we dit gaan borgen. Zo werken we aan een sterke cultuursector in Hengelo.
3. We werken steeds meer wijkgericht: iedere wijk verdient een eigen aanpak. We zijn begonnen met een pilot in de Noork, onderdeel van de wijk klein Driene.
4. De sociale basis wordt steeds sterker: samen met partners dichterbij de inwoner hét verschil maken. Bijvoorbeeld de bibliotheek, de huiskamer van de binnenstad, waar inwoners met een heleboel vragen terecht kunnen.
5. We werken steeds meer regionaal samen met partners in de stad om te werken aan een veilig, fijn en leefbaar Twente.
6. Met Powerful Ageing zetten we in op het zelfredzaam maken van ouderen, zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig fijn thuis kunnen blijven wonen.
7. Blijven we de april-meistakingen 1943 herdenken zodat we dit niet vergeten.
8. Zorgen we ervoor dat Beckum leefbaar én toekomstbesteding is. Bouwen we betaalbare woningen voor jonge Beckumers. Een prachtige plek om te gaan wonen! Met een multifunctionele accommodatie in oprichting (MFA).
9. Samen met de Twentse koers zijn we gestart met een aantal projecten. Waaronder het ontlasten van de huisarts en de inwoner op de goede plek de juiste ondersteuning bieden.
10. We bieden sneller passende zorg en ondersteuning aan mensen met onbegrepen gedrag. We lopen hierin voorop in zorg en veiligheid. Via het Rijk krijgen we middelen voor onderzoek.

Het volgende halfjaar zet ik me weer volop in voor alle zaken in mijn portefeuille.

Als wethouder van de Gemeente Hengelo sta ik voor de inwoners van Hengelo. Ik vind het belangrijk dat inwoners zich gezien en gehoord voelen en dat ze niet ver hoeven voor een luisterend oor of een helpende hand. We ondersteunen waar nodig en organiseren met partners alles zo dichtbij mogelijk bij de inwoners. Ik houd jullie op de hoogte via mijn sociale media kanalen.

Samen maken we Hengelo! 🌹

Marie-José Luttikholt