Bijdrage zomernota: Hengelo laat zich niet van haar koers brengen!

3 juli 2024

De gemeenteraad heeft afgelopen dinsdag voor het eerst gesproken over de zomernota. In de zomernota werkt het College plannen en ideen voor het nieuwe jaar uit. Deze worden dan definitief besproken en besloten bij de behandeling van de begroting voor 2025 in het najaar. Namens de fractie van de PvdA Hengelo heeft fractievoorzitter Vincent ten Voorde in zijn bijdrage aangegeven hoe de fractie naar de ontwikkelingen in Hengelo aankijkt en welke initiatieven zij nog graag in deze zomernota wil inbrengen.

Hier vind je de bijdrage van onze fractievoorzitter:

Voorzitter,

Vorig jaar heeft mijn fractie het College veel complimenten gegeven voor de ambities die zij in die zomernota had uitgesproken en uitgewerkt. Er ligt een duidelijk visie op de ontwikkeling van onze gemeente en deze visie gaat ook over deze raadsperiode heen. Het College heeft een helder beeld bij waar ze Hengelo naartoe wil brengen. Dat zorgt voor houvast, ook in financieel moeilijke tijden.

De zomernota die nu voor ons ligt, oogt op het eerste gezicht minder ambitieus. De lijst met nieuwe beleidsvoorstellen is korter en daarnaast ligt de nadruk wel heel erg op de talentopgave.

Maar belijken we de zomernota voor de achtergrond van de krappe arbeidsmarkt, de herijking van het gemeentefonds en de onzekerheid rondom de plannen van het nieuwe kabinet, dan is dit nog steeds een ambitieuze zomernota.

En dat geeft hoop: Hengelo laat zich niet van haar koers brengen!

Het College houdt vast aan de weg die ze vorig jaar heeft ingezet. Ondanks een lastig financieel perspectief wordt er geïnvesteerd, worden plannen verder uitgewerkt en zien we dat het gezicht van onze gemeente veranderd: Hengelo krijgt weer smoel!

Voorzitter,

Wij zouden echter geen sociaaldemocraten zijn als we niet ook nog een aantal puntjes van kritiek hebben!

Zo vinden we dat de nadruk bij deze zomernota wel heel erg op de talentopgave ligt. Als we hier onder de motorkap kijken, is dat wat we aantreffen op sommige vlakken wel érg dun. Zo is bijvoorbeeld de verhoging van de stagevergoedingen een stap in de goede richting, maar zien we dit nog niet als structurele maatregel terug. Als je talent wilt behouden, moet je ze ook voldoende belonen. Ook stagiaires! Hier moet wat ons betreft écht nog een aanscherping plaatsvinden en we kijken naar mogelijkheden om dit structureel te maken.

Ook zijn we benieuwd of het College kan aangeven wat de gemiddelde inwoners van Hengelo nou van al deze plannen en initiatieven in de talenopgave gaat merken?

De talentopgave is bedoeld om nieuwe mensen naar onze gemeente te halen. Noodzakelijk om ook in de toekomst een levendige stad met boeiende en aantrekkelijke voorzieningen te behouden. Een ambitie die wij als PvdA volledig onderschrijven en ondersteunen. Laten we bij al deze ambitie echter ook niet vergeten, een aantrekkelijke stad voor onze huidige inwoners te blijven. Dus niet alleen investeren in nieuwe, moderne locaties en wijken, maar ook blijven investeren in onze bestaande wijken. En dat bij voorkeur samen met onze inwoners! Wat ons betreft mag er hier nog wel een tandje bijgezet worden. Mijn fractie kijkt naar mogelijkheden om hieraan bij te dragen, bijvoorbeeld in de vorm van een fonds voor leefbare wijken.

We zijn tevreden over de voortgang van de transformatie binnen het sociaal domein. Het begint nu echt vorm te krijgen en vanaf 2025 zullen ook onze inwoners merken dat we anders en slimmer werken binnen het sociaal domein. Deze transformatie heeft er ook voor gezorgd dat we er, in vergelijking met andere gemeenten, financieel goed voor staan.

Schulden en financiële lasten zorgen voor onrust en onzekerheid over de toekomst. Niet alleen bij gemeenten, maar ook bij inwoners die met schulden te maken hebben. Je kunt je leven niet op de rit krijgen, je kunt niet bezig zijn met de toekomst, als je te maken hebt met schulden en armoede. Mijn fractie kijkt dan ook met veel belangstelling naar de proef die de gemeente Arnhem op dit moment uitvoert, waarbij bij een groep inwoners met langdurige schulden, deze worden kwijtgescholden. Mensen kunnen dan echt een nieuwe start maken en met hun toekomst aan de slag gaan.  We zijn benieuwd hoe het college tegen dit initiatief aankijkt. Mijn fractie kan zich goed voorstellen, ook in Hengelo een opkoopfonds voor schulden in te stellen.

Binnen het sociaal domein is participatie voor ons als PvdA een belangrijk onderdeel. Voor ons is het belangrijk dat iedereen naar zijn of haar mogelijkheden mee kan doen in onze maatschappij. Dit kan ons ook ondersteunen bij de wijkaanpak en bij taken die nu door de krappe arbeidsmarkt blijven liggen. Ook hier kijken we als fractie hoe we dit een zetje kunnen geven. De invoering van Basisbanen zien wij als een goed middel hiervoor, als het echt een aanvulling op de bestaande participatie instrumenten is.

Voorzitter,

Menig wethouder financiën zal met een jaloers oog kijken naar Hengelo. Financieel gezien staan we er goed voor. Toch zijn er ook bij ons zorgen over de financiële toekomst van onze gemeente. We hebben vet op de botten, maar in de onzekere wereld waarin we als gemeente acteren zullen we dit in de toekomst ook hard nodig hebben. Als we echter de ingezette koers vasthouden, hebben we als Partij van de Arbeid alle vertrouwen in een goede toekomst voor onze mooie gemeente!

Dank u wel.