Maak werk van Basisbanen!

7 april 2024

In 2020 en 2021 heeft de fractie van de PvdA Hengelo aandacht gevraagd voor de invoering van Basisbanen in Hengelo. Ondanks een aangenomen motie van onze fractie zijn Basisbanen in onze gemeente nog niet ingevoerd.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en er is in Hengelo nog een groot aantal inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ondanks de krappe arbeidsmarkt zijn zij langdurig op zoek naar werk. Voor een deel van deze groep inwoners is een reguliere baan te hoog gegrepen en is werk op maat nodig om aan de slag te kunnen en op deze manier volwaardig mee te kunnen doen in onze maatschappij.

De invoering van Basisbanen (werk met een hoog maatschappelijke waarde voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) is een aanvullend instrument voor gemeenten om dit te kunnen bereiken. Daarnaast kunnen Basisbanen onze publieke voorzieningen versterken, bijv. door beheer in (sport)parken en speeltuinen, wijkconciërges in verschillende wijken, hulp op scholen of gastheren en -vrouwen in overheidsgebouwen.

In de afgelopen jaren hebben gemeenten als Tilburg, Assen en Groningen succesvolle pilots uitgevoerd, deze hebben geleid tot de invoering van Basisbanen in deze gemeenten.

De PvdA Hengelo wil dat zoveel mogelijk inwoners aan nuttig werk worden geholpen en hiermee een waardevolle bijdrage aan onze maatschappij leveren.

Daarnaast is gebleken dat inwoners die participeren middels een Basisbaan meer financiële ruimte hebben en daarnaast gemotiveerder zijn om gezonder te leven en deel te nemen aan de maatschappij. Op termijn zal dit voor een daling van kosten voor gemeenten zorgen.

Raadslid Vincent ten Voorde heeft daarom de volgende schriftelijke vragen aan het College gesteld:

1. Kan het College aangeven hoeveel inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in onze gemeente wonen?
  2. Kan het College aangeven welke instrumenten er op dit moment worden ingezet om deze groep inwoners aan het werk te krijgen? Hoe succesvol acht het College deze instrumenten?
  3. Hoe kijkt het College tegen de invoering van Basisbanen in Hengelo aan? Ook in het licht van de succesvolle invoering in gemeenten als Tilburg, Assen en Groningen in de afgelopen jaren?
  4. Is het College bereid een pilot Basisbanen met een kleine groep inwoners (ca. 10-15 inwoners) op te starten en deze na een periode van 1-2 jaar te evalueren? Zo niet, waarom niet?
  5. Mocht het College niet bereid zijn een dergelijke pilot op te starten, kan het aangeven welke kosten gemoeid zijn met een dergelijke pilot?