Zorgen over het Jeugdeducatiefonds

22 oktober 2024

Via de media heeft de fractie kennisgenomen van problemen bij het Jeugdeducatiefonds. Steeds meer scholen in Twente en de Achterhoek een beroep doen op dit fonds, dat hoognodige steun biedt aan kinderen die in armoede opgroeien. Door de stijgende vraag staan er inmiddels scholen op de wachtlijst, omdat het fonds over onvoldoende middelen beschikt. Het fonds is inmiddels druk bezig met het zoeken naar sponsoren.

In Hengelo is het aantal scholen dat dit jaar geld krijgt van het fonds verdubbeld van twee naar vier. Een tweetal scholen staat op de wachtlijst.

Kansengelijkheid is voor ons als PvdA Hengelo belangrijk. Ieder kind dat in onze gemeente opgroeit moet dezelfde kansen hebben, onafhankelijk van waar of in welk gezin hij of zij is geboren. Om kansengelijkheid voor alle kinderen te waarborgen is het Jeugdeducatiefonds een belangrijke partner en verdient een degelijke en structurele ondersteuning. Het baart ons zorgen dat kinderen niet geholpen kunnen worden door het ontbreken van voldoende financiële middelen.

Raadslid Vincent ten Voorde heeft daarom de volgende vragen aan het College gesteld:

1. Hoe kijkt het College aan tegen de stijging van het aantal scholen in Hengelo dat aanspraak maakt op het Jeugdeducatiefonds?
  2. Herkent het voor de stijging bepaalde oorzaken? Zo ja, kan het College deze toelichten?
  3. Kan het College aangeven hoe groot de bijdrage is die vanuit onze gemeente aan het Jeugdeducatiefonds wordt verstrekt?
  4. Is het College in gesprek met het bestuur van het Jeugdeducatiefonds over de oplopende wachtlijsten en het ontbreken van voldoende financiële middelen?
  5. Hoe ziet het College een mogelijke oplossing voor deze problemen voor zich?