Door op 30 april 2014

Europees Parlementskandidaat Agnes Jongerius (PvdA) bezoekt Hengelo

Agnes Jongerius, nummer twee op de Europese kandidatenlijst van de Partij van de Arbeid, bezoekt woensdag 7 mei de gemeente Hengelo. Jongerius gaat in gesprek met werknemers van Stork Thermeq en krijgt daar een rondleiding. Ook gaat ze langs bij Poppodium Metropool en geeft ze in de bibliotheek van Hengelo de Bertus Bolklezing.

Het Hengelose bedrijf Stork Thermeq levert voornamelijk technische diensten aan de olie- en gasindustrie en is een belangrijke werkgever in de regio.

Na het bezoek aan Stork eet Jongerius een hapje mee in poppodium Metropool.

Bertus Bolklezing
´s Avonds houdt Jongerius de Bertus Bolklezing in de bibliotheek in Hengelo. Het thema van de lezing is ‘Solidariteit in Europa’. Iedereen is vanaf 20.00 uur welkom in de Hengelose bibliotheek (Beursstraat 34).

Jongerius: “De PvdA staat voor een samenleving die gebaseerd is op verdraagzaamheid en niet op haat en nijd tussen mensen. Veel kunnen we in Nederland zelf. Maar voor gezamenlijke uitdagingen hebben we elkaar in Europa nodig.”

De lezing wordt voor de dertiende keer gehouden en is opgedragen aan Bertus Bolk. Hij heeft in de jaren zeventig als ontwikkelingswerker in de sloppenwijken van Santiago in Chili gewerkt tot de staatsgreep van Augusto Pinochet in 1973. Hij is toen gevangen gezet. Daarna is Bertus Bolk met zijn Chileense vrouw naar Nederland teruggekeerd. De lezing is in het verleden door vele bekende PvdA’ers verzorgd. Onder anderen Job Cohen, Wouter Bos en Ed van Thijn spraken in Hengelo over solidariteit.

Europese verkiezingen
Agnes Jongerius is oud-voorzitter van vakcentrale FNV en wil voor de PvdA het Europees Parlement in. Zij staat op de tweede plek op de kandidatenlijst. Jongerius: “Ik wil de komende jaren werken aan meer banen in Nederland en het tegengaan van verdringing op de arbeidsmarkt. Nederlandse werknemers moeten we beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit Oost-Europa. Gelijk werk tegen gelijk loon.”