Hoe goed bereikbaar is het meldpunt wonen?

30 januari 2024

Vanaf 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht. De wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Eén van de onderdelen van de wet is de verplichting voor gemeenten om een meldpunt te hebben voor klachten over ongewenst verhuurgedrag.

Sinds 1 januari heeft ook Hengelo een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. De fractie van de PvdA Hengelo vind het belangrijk dat signalen over ongewenst verhuurgedrag op een laagdrempelige wijze kunnen worden gemeld. Helaas is het in Hengelo nu alleen nog mogelijk digitaal een melding te doen. Daarnaast heeft de fractie de indruk dat het meldpunt bij veel van onze inwoners nog onbekend is.

Over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag heeft raadslid Vincent ten Voorde de volgende vragen aan het College:

1. Zijn er al meldingen van ongewenst verhuurgedrag gedaan bij het meldpunt? Zo ja, kunt u aangeven hoeveel?
  2. Op welke manier brengt de gemeente dit meldpunt blijvend bij onze inwoners onder de aandacht?
  3. Hoe wordt gezorgd voor een goede vindbaarheid van het meldpunt? Kunnen inwoners het bijvoorbeeld direct op de homepage van de website vinden of via een eenvoudige zoekopdracht?

Meldingen kunnen nu nog alleen digitaal gedaan worden via de gemeentelijke website. Niet alle inwoners zijn digitaal even vaardig. In andere gemeenten kunnen huurders ook telefonisch een melding doen of tijdens een spreekuur of persoonlijke afspraak langskomen.

1. Hoe kijkt het College tegen de huidige bereikbaarheid van het meldpunt aan? Overweegt het College een uitbreiding van de contactmogelijkheden?