Beleidsbegroting 2024: Houvast geven door koers te houden

10 november 2023

Afgelopen woensdag besprak de gemeenteraad de beleidsbegroting voor 2024-2027. Lees hier de volledige bijdrage van fractievoorzitter Vincent ten Voorde:

Voorzitter,

Tijdens de politieke markt op 17 oktober jl. begon ik de bijdrage namens mijn fractie met een citaat van de vroegere PvdA-leider Joop den Uyl:

“Het zal nooit meer worden zoals vroeger.”

Een citaat dat nog meer in de huidige tijd past, dan ten tijde van Den Uyl. Want het wordt inderdaad nooit meer zoals vroeger. Nederland en ook onze gemeente hebben te maken met grote veranderingen: de groeiende kloof tussen arm en rijk, de transitie naar een duurzame samenleving, digitalisering en globalisering. Slechts enkele van de veranderingen waarmee we als maatschappij te maken hebben.

En ook het partijenlandschap is aan veranderingen onderhevig. Zo werken GroenLinks en de PvdA steeds meer samen. Juist om broodnodige veranderingen in ons land voor elkaar te krijgen.

Voorzitter,

In een tijd van grote veranderingen is het van belang dat we onze inwoners houvast geven. En dit doe je door koers te houden.

Ondanks de onzekere financiële toekomst blijft het College investeren in leefbare en aantrekkelijke wijken, in een duurzame en groene stad en in het behouden en toekomstbestendig maken van het sociale vangnet.

Het College zet in op groei om werkgelegenheid, bedrijvigheid en voorzieningen voor onze gemeente te behouden. Dit steunen wij. Tegelijkertijd zien we dat we daarvoor ook nog stappen moeten zetten:

1. Het College wil in de komende jaren honderden woningen toevoegen aan het aanbod. We vinden het van belang dat we in Hengelo niet alleen dure koopappartementen aan het aanbod toevoegen, maar ook betaalbare huurwoningen voor gezinnen, starters en jongeren. De invoering van de starterslening zal de kansen voor starters op een passende woning gaan vergroten.
  2. Het College maakt werk van verduurzaming. Dat is goed en als gemeente moeten we onze inwoners hierbij blijven ondersteunen: De verduurzamingsopgave is een gezamenlijke opgave. FIX-Brigade, subsidies en wooncoaches zijn een goed begin. Maar samen met onze partners zoals Welbions, moeten we blijven investeren in verduurzaming, energiebesparing en daarmee ook in het voorkomen van energiearmoede.
  3. Het College zet terecht in op de wijkgerichte aanpak. Zorg, cultuur en welzijn dichtbij onze inwoners, in de eigen wijk. We zien dat er langzaam maar zeker stappen worden gezet in dit proces. Ook deze begroting laat weer mooie initiatieven zien. Voorbeelden waar mensen elkaar ontmoeten, ondersteuning en een luisterend oor vinden. We komen als gemeente dichterbij onze inwoners. Een goede ontwikkeling!
  4. Het College maakt het sociaal domein toekomstbestendig. Hengelo zal ook in de toekomst een sociale stad blijven. In tijden waarin veel mensen het moeilijk hebben, moeten we er als gemeente voor onze inwoners zijn. Hen ondersteunen en zorgen dat ze weer met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken. We vinden daarvan mooie voorbeelden in deze begroting.
  5. En last but not least zet het College in op het verduurzamen en moderniseren van onze onderwijsgebouwen. Passend onderwijs in moderne en duurzame gebouwen is een belangrijke voorwaarde voor kansengelijkheid. We hadden graag gezien dat we hier meer in zouden kunnen doen, maar we zien dat dit het maximaal haalbare is.

Voorzitter,

Dan nu naar de moties en amendementen.

Te beginnen met de amendementen die vanuit de raadswerkroep afval zijn opgesteld. Deze worden door ons gesteund. De raadswerkgroep heeft binnen de bestaande kaders van het afvalbeleid een aantal voorstellen gedaan die nu in de praktijk worden gebracht. We hopen dat hiermee een bijdrage wordt geleverd aan het terugbrengen van de pijnpunten. We willen onze dank uitspreken aan de fracties die met ons in de raadswerkgroep hebben samengewerkt. We vinden het jammer dat een aantal fracties hierin niet heeft meegewerkt en blijft vasthouden aan de utopie van het invoeren van nascheiding. Uit deze laatste opmerking  kunt u afleiden dat mijn fractie de motie van Lokaal Hengelo hierover dan ook niet zal steunen.

Naast deze motie heeft de fractie van Lokaal Hengelo nog een tweetal andere moties ingediend, namelijk voor tegengaan van pesten op school en voor het verbannen van vapen op school. Op het oog moties die onze sympathie hebben en die we kunnen ondersteunen. Kijken we echter niet alleen naar de titel van de moties, maar ook naar de inhoud, moeten we concluderen dat de moties in onze ogen niet uitvoerbaar zijn. We kunnen onze scholen namelijk niet verplichten om met ketenpartners samen te werken en we kunnen ze niet verplichten om met deze onderwerpen aan de slag te gaan. Uiteraard kunnen we er wel wat van vinden. En wat dat betreft zijn we het eens met Lokaal Hengelo: Het vapen én pesten moet worden teruggedrongen. En dat niet alleen op onze scholen. Onze indruk is echter dat de scholen in Hengelo hier al goed mee bezig zijn: Alle scholen hebben een protocol om pestgedrag te voorkomen en ook het onderwerp vapen staat hoog op de agenda. Laat het aan de scholen over hiermee aan het werk te gaan, zij staan immers het dichtstbij de leerlingen.

Dan ligt er nog een motie voor van de SP: een kritische blik op de ambities van Hengelo. Een kritische blik is prima. Dat zijn we van de SP gewend en zo hoort het ook. Wel ben ik verbaasd over het feit dat de SP veel gemeenschapsgeld wil uitgeven aan een onderzoek, waarvan de resultaten al bekend zijn. In het rapport ‘Elke regio telt’ komen namelijk verschillende tot de analyse dat groei belangrijk is voor het behoud van voorzieningen. Wat ons betreft hoeft er dus geen extra onderzoek te komen.

Bij het amendement van de SP met betrekking tot het cultuurpodium ‘De Houtmaat’ hebben we de vraag aan het College of deze problemen binnen de culturele sector breder leven. Graag horen we hierop het antwoord.

Bij een aantal moties willen we eerst de reactie vanuit het College afwachten, voordat we hier onze mogelijke steun voor uitspreken. Dit is het geval bij de motie van het CDA over het onderzoek naar de regels voor verenigingen en instanties en de motie van D66 over passend primair onderwijs.

Bij de overige moties wil ik graag nog de motie van D66 met betrekking tot de speelplekken benoemen. We zijn blij dat hier ook expliciet het onderwerp toegankelijkheid wordt meegenomen. Dit is voor ons erg belangrijk.

Ik rond af.

Mijn betoog begin ik met het citaat van Joop den Uyl:

“Het zal nooit meer worden zoals vroeger.”

Dat klopt. Daarom moeten we houvast geven door koers te houden. Met deze begroting is het College dat gelukt. We zullen daarom instemmen met deze begroting. Dank u wel.