Column Chantal – Je staat er niet alleen voor

17 oktober 2023

Wat gebeurt er veel in de wereld om ons heen. ’s Ochtends kijk ik normaal gesproken het journaal, maar ik wil mijn kinderen van 8 en 14 niet met oorlogsgeweld confronteren. Dus er staat tegenwoordig muziek op bij het ontbijt. Gelukkig wonen we in een land waar geen oorlog is.

We zeiden vandaag nog tegen elkaar hoe dankbaar we zijn voor het leven in veiligheid, met een dak boven ons hoofd. We kunnen onze kinderen te eten geven, en hoeven geen noodzakelijke medische behandelingen uit te stellen omdat we de eigen bijdrage niet kunnen betalen.

Hoe anders is dit voor velen! Onveiligheid ontstaat ook door het gebrek aan bestaanszekerheid, zelfs in een rijk land als Nederland. Armoede, uitzichtloosheid, maar ook ‘hooploosheid’: een term die ik onlangs voorbij zag komen in een stuk van Tim ’s Jongers, directeur van de Wiardi Beekmanstichting en (net als ikzelf) ervaringsdeskundige op het gebied van armoede.

Energie-armoede, kinderarmoede, menstruatie-armoede… Allemaal onderdeel van dat ene, grote probleem: een steeds grotere groep mensen kan niet meer rondkomen van hun inkomen. En dit zijn niet alleen mensen met een uitkering, of mensen met schulden! Ook werkende mensen, tweeverdieners en ondernemers zakken tegenwoordig door het ijs en het is maar een heel dun lijntje tussen een goed leven en een leven in moeilijke omstandigheden. Oorzaken worden helaas nog steeds vaak gezocht in eigen schuld, maar domme pech of een situatie verkeerd inschatten kan iedereen overkomen. Je hebt nu eenmaal niet alles in het leven zelf in de hand.

En hoewel de term ‘bestaanszekerheid’ dreigt te verworden tot een modewoord in campagnetijd is de urgentie er zeker.

Daarom, voor iedereen die op het randje balanceert: de gemeente Hengelo kent verschillende regelingen en ondersteunende maatregelen, zoals onderstaande. Meer informatie is te krijgen bij het Zorgloket (tel: 14074, keuze 1).

Moeite hebben met rondkomen is geen schande. Praat erover, maak gebruik van de regelingen die er zijn en laat je informeren over de mogelijkheden. Je bent niet de eerste en je staat er niet alleen voor.