De kans op een passende woning vergroten

15 juni 2023

Vandaag konden we in de Tubantia lezen dat het voor jongeren steeds lastiger wordt om een passende woning te vinden. De gevolgen hiervan zijn groot. Goed om daarom te kijken hoe we dit probleem in onze gemeente proberen aan te pakken!

Allereerst door voldoende betaalbare woningen te bouwen. Ondanks de moeilijke tijden worden er in Hengelo nog steeds nieuwe woningen bijgebouwd. Niet alleen eengezinswoningen, maar zeker ook woningen voor starters en alleenstaanden. Hierbij kijken we naar de behoefte die er in de samenleving is. Naast het bouwen van nieuwe woningen worden er in hengelo ook leegstaande kantoorpanden verbouwd tot woningen.

Naast het creëren van voldoende en betaalbare woningen zijn er nog meer instrumenten die we inzetten om jongeren en starters een passende woning te laten vinden. Zo hebben we eind vorig jaar de opkoopbescherming ingevoerd. Deze moet er voor zorgen dat in bepaalde wijken in onze stad woningen en huizen niet door investeerders worden opgekocht, maar beschikbaar blijven voor particulieren.

Samen met de fracties van CDA en ChristenUnie hebben we vorig jaar een motie ingediend voor de herinvoering startersleningen. Hiermee worden starters financieel ondersteund om zo de mogelijkheid op een passend huis te vergroten. De motie is aangenomen door de gemeenteraad en de regeling zal binnenkort worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Met deze maatregelen proberen we de kansen voor jongeren en starters op een woning te vergroten. Wil je weten wat we nog meer doen? Kijk op de site of neem contact op met één van onze raadsleden!