Extra geld voor Cultuur in Hengelo!

Door Marie-José Luttikholt op 1 februari 2021

Extra geld voor Cultuur in Hengelo!

Geacht College,

Op 11 december 2020 heeft de raad van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een brief ontvangen met daarin het bericht dat het rijk 150 miljoen beschikbaar stelt voor de ondersteuning van de lokale culturele infrastructuur. Omgerekend naar de gemeente Hengelo zou dat ongeveer gaan om anderhalf miljoen euro. Zij geven bij deze middelen aan:

“Rijk en gemeenten gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor de lokale infrastructuur. Van de totale overheidsuitgaven aan lokale culturele voorzieningen komt ruim twee derde vanuit medeoverheden. Zij houden daarmee de lokale en regionale culturele infrastructuur overeind: openbare bibliotheken, muziekscholen, centra voor de kunsten, musea, monumenten, schouwburen, concertzalen, vlakke vloer theaters, poppodia, filmhuizen, beeldende kunstinstellingen, amateurkunst, cultuureducatie en festivals. Voor het landelijke gesubsidieerde aanbod, maar ook voor het niet-gesubsidieerde aanbod, zijn de lokale podia en organisaties essentieel als speel- en vertoningsplekken. Veel van deze instellingen komen door de conronacrisis in de problemen doordat ook daar activiteiten niet kunnen doorgaan ene eigen inkomsten dalen. Met deze extra rijksmiddelen kunt u deze belangrijke instellingen ondersteunen en zo de lokale culturele infrastructuur in stand houden”.

De PvdA ziet graag van het college een brief tegemoet waarin u aangeeft welke kaders u hanteert en     hoe u deze middelen toe  kent binnen de lokale infrastructuur. De raad kan dan, nadat zij hiervan kennis heeft genomen, overwegen hierover met elkaar in debat te gaan of de lijn van het college te volgen.

Graag zien wij uw brief tegemoet

Met vriendelijke groet

Marie-José Luttikholt
Fractievoorzitter PvdA Hengelo

Marie-José Luttikholt

Na drie perioden als raadslid voor de PvdA Hengelo is Marie-José Luttikholt sinds 25 mei 2022 wethouder in de gemeente Hengelo. Tot haar portefeuille behoren WMO, zorg, welzijn, cultuur en de coördinatie van de wijkgerichte aanpak. Daarnaast is ze wijkwethouder voor Hengelose Es, Groot Driene en Wilderinkshoek. Contact opnemen met Marie-José kan via [email protected].

Meer over Marie-José Luttikholt