Laten we van Hengelo geen slaapstad maken

7 maart 2023

In de afgelopen weken is er veel te doen geweest over de ambitie van het college om te groeien tot een gemeente met 100.000 inwoners. Met name de sceptici van deze ambitie kregen in de media ruim baan om hun mening hierover te verkondigen. Zelfs een gewaardeerd oud-burgermeester kreeg de mogelijkheid om te aan te geven waarom deze ambitie toch volstrekt onrealistisch zou zijn.

Ik ben nog niet lang inwoner van deze stad, maar begin inmiddels een patroon te herkennen. De gemiddelde inwoner van Hengelo is niet snel enthousiast over veranderingen. Men houdt het graag bij het oude, want dat kent men immers. Ook moeten we vooral niet teveel ambitie tonen. Dat laten we graag aan andere (buurt)gemeenten over.

Stilstand is echter achteruitgang!

In de komende jaren zal Hengelo moeten groeien. Om de leefbaarheid te behouden. Om het voorzieningenniveau in onze gemeente op peil te houden En om de welvaart van onze inwoners verder te verhogen.

De fractie van de PvdA Hengelo staat achter de ambities van het college om te groeien. De groei naar 100.000 inwoners is voor ons daarbij geen doel op zich, maar een gezonde ambitie die we in de komende jaren samen met de stad, onze inwoners, ondernemers en met de regio willen gaan realiseren.

Voor de PvdA is het daarbij van belang dat we in de komende jaren ook écht werk gaan maken van de bouw van voldoende en betaalbare woningen. We hebben akkoord van de provincie voor de bouw van 3000 tot 4500 woningen. Laten we ervoor zorgen dat deze woningen ook daadwerkelijk zo snel mogelijk gebouwd worden!

Wij vinden het als PvdA daarnaast belangrijk dat iedereen in onze stad mee kan blijven doen. Zeker als we groeien. De sociale en culturele voorzieningen in Hengelo moeten meegroeien met onze ambitie: Goed en betrouwbaar openbaar vervoer, bereikbare en beschikbare gezondheidszorg, voldoende werkgelegenheid en een divers cultureel aanbod zijn nodig om een aantrekkelijke stad voor onze inwoners te blijven. En zullen ervoor zorgen dat we een aantrekkelijke stad voor toekomstige inwoners worden.

Wethouder Gerrits heeft onlangs in de media duidelijk en helder uiteengezet waarom we moeten groeien: Onze stad vergrijst en de beroepsbevolking krimpt. Niets doen is geen optie meer. Ook onze jeugd verdiend een kans op een goed leven in een levendige en aantrekkelijke stad. Laten we van Hengelo geen slaapstad maken!

Wat de PvdA betreft zoeken wij in de komende jaren nadrukkelijk ook de samenwerking met de regio. Hengelo kan het niet (meer) alleen! De regio Eindhoven en Zwolle geven hier het goede voorbeeld. Regionale samenwerking vergroot je zichtbaarheid en slagkracht en zorgt voor een stevigere positie in Den Haag en Brussel. En dat is hard nodig, willen we als regio niet afhaken.

De PvdA Hengelo kijkt optimistisch naar de toekomst van onze gemeente. Wij zijn ervan overtuigd dat de groei van hengelo nodig is en de ambitie realistisch. Laten we in beste Hengelose traditie gezamenlijk de schouders eronder zetten.