Lokale energietoeslag voor grote groep huishoudens

6 oktober 2022

Veel inwoners van onze stad worden getroffen door de stijgende energieprijzen en hebben moeite om financieel rond te komen. Om deze inwoners te ondersteunen heeft de gemeenteraad gisteren unaniem besloten om naast de energietoeslag van het rijk, ook een lokale energietoeslag van 800 euro uit te keren. Elk huishouden met een variabel energiecontract en een voorschotbedrag dat 15% of meer uitmaakt van het totale inkomen kan aanspraak maken op dit bedrag. De regeling is bedoeld voor huishoudens met een inkomen tussen 120% van het sociaal minimum en 2.350 euro netto per maand. Het aanvragen van de energietoeslag is mogelijk tot 31 december 2022. Voor deze lokale energietoeslag trekt het college bijna 3 miljoen euro uit.

Onze fractievoorzitter Vincent ten Voorde heeft namens de fractie aangegeven dat de PvdA blij is met de aanvullende regeling: “Een grote groep mensen heeft last van de stijgende energieprijzen en heeft toenemend moeite om financieel de eindjes aan elkaar te knopen. Het heeft lang geduurd, maar het is goed dat het college aanvullende maatregelen neemt. Hiermee geven we als gemeente het signaal af dat deze mensen gehoord worden en dat we ze op korte termijn gaan ondersteunen”.

Naast de energietoeslag zal er ook ruim 2 miljoen euro vrijgemaakt worden om huishoudens te ondersteunen bij het verduurzamen van hun huis. Iedereen die de eenmalige tegemoetkoming van 800 euro aanvraagt, wordt actief benaderd met een aanbod voor een gratis energieadvies.

Om te voorkomen dat sportclubs de contributies moeten verhogen of cultuurinstellingen hun entreeprijzen naar boven moeten bijstellen, zal er ook voor deze groep ondersteuning komen. De fractie heeft gisterenavond het college gevraagd hier niet mee te wachten, maar zo snel mogelijk met een voorstel te komen.

Daarnaast heeft de fractie nogmaals aandacht gevraagd voor studenten met een eigen huishouden. Zij komen tot nu toe niet in aanmerking voor ondersteuning. Wij verwachten van het college dat de uitspraak van de rechter, waarin wordt bevestigd dat studenten niet uitgesloten mogen worden van de regeling, ook in Hengelo snel wordt omgezet.

We willen iedereen oproepen die last heeft van de hoge energieprijzen en moeite heeft om rond te komen om zich te melden. Dat kan bij ons, maar natuurlijk ook bij de gemeente. Maak gebruik van de regelingen die er zijn en voorkom daarmee dat de problemen groter worden!