Mooie toekomst voor Beckum

28 september 2023

Gisterenavond hebben we in Beckum een mooie politieke markt over het omgevingsprogramma voor Beckum gehad. Veel eensgezindheid onder de fracties en terechte complimenten voor de inwoners van Beckum en in het bijzonder voor de Dorpsraad Bruisend Beckum onder leiding van Susan Annink.

Net als in veel andere dorpen staat in Beckum de leefbaarheid onder druk. Er zijn nauwelijks mogelijkheden voor jonge Beckumers om in het dorp een eigen woonplek te bemachtigen, er is weinig doorstroming op de woningmarkt en er zijn geen ontwikkellocaties. Met het omgevingsprogramma is de ambitie uitgesproken om in de komende 10 jaar 130 woningen te bouwen voor met name jongeren en starters. Hiermee krijgt deze doelgroep de kans om in Beckum te blijven wonen en dit sterkt de toekomst van het dorp.

Ook staan in Beckum de voorzieningen onder druk. Er ligt daarom een mooi plan om de voorzieningen te bundelen in een Multi Functionele Accommodatie (MFA). Een mooi woord voor een centrale ontmoetingsplek in Beckum. Een plek waar verenigingen een thuis vinden, waar senioren elkaar kunnen ontmoeten en een plek waar Beckum samen gaat komen. De Dorpsraad is op de achtergrond druk bezig met het vinden van middelen om dit doel te realiseren. Als gemeenteraad hebben we bij de zomernota reeds een bedrag van 7,6 miljoen Euro beschikbaar gesteld voor de realisatie van de MFA.

De totstandkoming van het omgevingsprogramma Beckum is een mooi voorbeeld hoe gemeente, inwoners en politiek gezamenlijk tot een mooi resultaat kunnen komen. Ik ben onder de indruk van de inzet en energie van de Dorpsraad en de inwoners van Beckum. Het is daarmee niet alleen een omgevingsprogramma voor Beckum, maar zeker ook van Beckum geworden. Beckum staat weer op de kaart!