Onterechte terugvordering toeslagen na scheiding

Door Marie-José Luttikholt op 24 mei 2021

Onterechte terugvordering toeslagen na scheiding

Geacht College,

De afgelopen jaren zijn we geconfronteerd met het vernietigende effect van het Nederlandse toeslagen- en bijstandsbeleid. Een vernietigend effect voor groepen inwoners, zo ook in Hengelo.

Uit een uitspraak van de rechtbank Overijssel blijkt nu dat er wederom een fout in het beleid zit, in dit geval het bijstandsbeleid. Een fout die ervoor zorgt dat stellen die scheiden of gezinnen waar een volwassen kind uit huis gaat duizenden euro’s aan toeslagen of inkomen moeten terugbetalen.

In afwachting van een reparatie van deze wetgeving blijkt het dat gemeenten ook iets kunnen doen. Namelijk het mogelijk maken voor inwoners om online de bruto-hoogte van hun uitkering op te zoeken. Zoals de gemeente Tilburg stelt: een héle kleine moeite voor een groot plezier.

Dit brengt onze fractie tot de volgende vragen aan het college:

1. Heeft het college kennisgenomen van het NOS bericht “stellen in de bijstand die scheiden moeten vaak onterecht toeslagen terugbetalen” van 24-05-2021?
  2. Herkent het college de in het artikel beschreven problematiek?
  3. Kan het college aangeven hoeveel inwoners van de gemeente Hengelo hier jaarlijks mee te maken krijgen?
  4. Is het college bereid de handelswijze uit Tilburg over te nemen?
  5. Ziet het college mogelijkheden om inwoners uit de gemeente Hengelo actief te informeren over deze problematiek en mogelijke oplossingen?

Wij kijken uit naar een spoedige beantwoording van onze vragen en hopen dat er snel een oplossing gevonden kan worden  voor de inwoners van de gemeente Hengelo die tegen deze problemen aanlopen.

Met vriendelijke groet,

Marie-José Luttikholt
Fractievoorzitter PvdA Hengelo

Marie-José Luttikholt

Na drie perioden als raadslid voor de PvdA Hengelo is Marie-José Luttikholt sinds 25 mei 2022 wethouder in de gemeente Hengelo. Tot haar portefeuille behoren WMO, zorg, welzijn, cultuur en de coördinatie van de wijkgerichte aanpak. Daarnaast is ze wijkwethouder voor Hengelose Es, Groot Driene en Wilderinkshoek. Contact opnemen met Marie-José kan via [email protected].

Meer over Marie-José Luttikholt