Schriftelijke vragen digitale veiligheid

23 maart 2023

Digitale veiligheid is van cruciaal belang voor de gemeente Hengelo, voor de privacy van onze inwoners, maar ook voor het dagelijks functioneren van de gemeentelijke organisatie. De hacks van de gemeente Hof van Twente en de provincie Gelderland laten als geen ander zien hoe kwetsbaar de gemeente kan zijn in het geval van een succesvolle hack.

Op dinsdag 21 maart maakte het kabinet bekend dat rijksambtenaren binnenkort geen TikTok meer op hun werktelefoon mogen hebben staan. Ook zal er op korte termijn beheersoftware geïnstalleerd worden, die kan instellen welke apps mogen worden geïnstalleerd. Dit omdat er bij applicaties zoals TikTok het risico van spionage bestaat, net als bij sommige andere applicaties.

Zowel in de gemeenteraden van Amsterdam als in Enschede is er aandacht voor dit onderwerp. Als PvdA Hengelo sluiten wij ons hier graag bij aan. Wij vinden het belangrijk dat ook hier in Hengelo erover nagedacht wordt en er keuzes worden gemaakt. Mogelijke spionage en onveilige apps vormen namelijk een reëel risico voor onze gemeente. En in het geval van digitale veiligheid geldt dat incidenten beter voorkomen dan genezen kunnen worden. Ons raadslid Nicolien Boekhoudt heeft daarom namens de fractie de volgende vragen aan het College gesteld:

1. Maakt de gemeente op dit moment gebruik van zogeheten “beheersoftware” te bepalen welke apps geïnstalleerd mogen worden op de werktelefoons van ambtenaren? Zo nee, is het college bereid om te gaan werken met deze beheersoftware om te bepalen welke apps toegestaan zijn op de werktelefoons van de gemeente?
  2. Is het college bereid om het voorbeeld van het kabinet te volgen en TikTok niet langer toe te staan op werktelefoons van alle ambtenaren?
  3. Is het college bereid om spionagegevoelige apps zoals TikTok te blokkeren van alle gemeentelijk netwerken (zowel intern als het gastnetwerk)? Zodat telefoons verbonden met het netwerk geen gebruik kunnen maken van deze apps.