Schriftelijke vragen treintransporten met gevaarlijke stoffen

25 oktober 2022

Via de media heeft de fractie vernomen dat in de komende jaren meer treinen met gevaarlijke stoffen door Oost-Nederland zullen gaan rijden. Dit in verband met de aanleg van het Duitse spoortraject, dat moet gaan aansluiten op de Betuweroute.

Zo is er te lezen dat goederentreinen van en naar Duitsland in de periode 2024 – 2026 zullen worden omgeleid via de Bentheimroute (Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal). Ook zullen aanvullend treinen via de IJssellijn (Arnhem-Deventer) ook via Almelo-Hengelo-Oldenzaal richting Duitsland rijden. Uit de tussenrapportage voor de Provincie Overijssel blijkt dat treinen met gevaarlijke stoffen met name via het spoor tussen Apeldoor, Deventer en Oldenzaal zullen rijden.

Het baart de fractie zorgen dat in het artikel te lezen is dat “naar verwachting de extra goederentreinen de wettelijke risiconormen nog vaker zullen overschrijden dan nu al het geval is.”

Ook inwoners hebben inmiddels hun zorgen geuit en daarbij ook het gebrek aan communicatie benoemd. We hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Deelt het college de zorg van de inwoners en de PvdA-fractie met betrekking tot de geplande toename van transporten met gevaarlijke stoffen op het traject Deventer-Hengelo-Oldenzaal?
  2. Is het college over deze wijzigingen geïnformeerd? Zo ja, wanneer heeft dit plaatsgevonden?
  3. Kan het college aangeven welke gevaarlijke stoffen er getransporteerd worden? Zo niet, waarom niet?
  4. Welke vorm van informatievoorziening heeft er richting de inwoners plaatsgevonden? Wie heeft deze informatievoorziening verzorgd?
  5. Is het college op de hoogte van risico beperkende maatregelen? Zo ja, vindt het college deze maatregelen voldoende?