Schriftelijke vragen verschraling voorzieningen in Hengelo

18 november 2022

Na sluiting van het filiaal van de ING-Bank in Hengelo is sinds 26 september jl. ook het kantoor van de ABN Amro in onze stad gesloten.  Door de regiodirecteur van de bank worden bedrijfseconomische reden aangevoerd als reden voor deze sluiting. Het dichtstbijzijnde filiaal van deze bank bevindt zich in Enschede.

Door de voorzitter van de Seniorenraad Hengelo wordt terecht aangemerkt dat voor senioren in Hengelo de afstand om (bank)zaken te regelen steeds groter wordt. De PvdA-fractie deelt deze zorg.

De PvdA-fractie ziet daarnaast een toenemende verschraling van voorzieningen in Hengelo. Naast de sluiting van bovengenoemde bankfilialen wordt terecht gewezen op het verdwijnen van de service-balie op het NS-Station en de discussie rondom de spoedeisende zorg in onze stad. Ontwikkelingen waar onze fractie middels schriftelijke vragen al eerder aandacht voor heeft gevraagd.

Een stad met ruim 83.000 inwoners verdiend wat ons betreft goede, bereikbare en toegankelijke voorzieningen voor onze inwoners, in het bijzonder voor onze senioren en kwetsbare inwoners. Met betrekking tot deze voorzieningen zien we nu ontwikkelingen die ons zorgen baren.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Is het College het met ons eens dat de sluiting van fysieke bankfilialen in Hengelo een onwenselijke ontwikkeling is? Zo ja, is het college bereid het gesprek met de banken aan te gaan om deze sluiting terug te draaien of naar een andere passende oplossing te zoeken?
  2. Is het College het met ons eens dat bovengenoemde verschraling van de voorzieningen in Hengelo niet past bij een stad van 83.000 inwoners?
  3. Vind het college deze ontwikkelingen passen bij de ambitie om op termijn te groeien naar het aantal van 100.000 inwoners?
  4. Welke actie(s) gaat het college concreet inzetten om verdere verschraling van dit soort voorzieningen te voorkomen?