Sluiting van spoedpost is een zorgelijke ontwikkeling

27 september 2022

Via de media hebben wij gisteren vernomen dat HuisartsenZorg Twente een onderzoek uitvoert naar sluiting van de spoedpost in het ZGT Hengelo. Het gaat hierbij om sluiting in de nacht. Als reden wordt hiervoor de hoge werkdruk van de huisartsen aangegeven.

De PvdA Hengelo vind dit een zorgelijke en onwenselijke ontwikkeling. Langzaam maar zeker wordt het ziekenhuis in Hengelo uitgekleed. Als deze ontwikkelingen doorgaan hebben we als gemeente op termijn een medisch centrum zoals in Oldenzaal. Een beperkt aantal poli’s, waarbij je voor de meeste medische zorg ergens anders moet zijn.

Dat is slecht voor de bereikbaarheid van de zorg voor alle Hengeloërs maar ook voor de inwoners van omliggende gemeenten. Een stad met ruim 83.000 inwoners verdiend volgens ons een volwaardig ziekenhuis.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. is het college het met ons eens dat de sluiting van de spoedpost in de nacht een zorgelijke en onwenselijke ontwikkeling is?
2. Zo ja, is het college bereid deze zorgen in een gesprek met HuisartsenZorg Twente (HZT) te delen?
3. Als reden voor het onderzoek naar een mogelijke sluiting wordt de hoge werkdruk voor huisartsen aangegeven. Is het college bereid om samen met HZT te kijken naar mogelijkheden om deze werkdruk te verminderen? Al dan niet in afstemming met de overige Twentse gemeenten?
4. Welke ideeën leven er bij het college om zeker te stellen dat in toekomst in Hengelo en de regio de bereikbaarheid van zorg gegarandeerd is? Is het college bereid om hierover in overleg te gaan met de Colleges van de overige Twentse gemeenten?
5. Het tekort aan huisartsen in de regio is al jaren bekend. Hoe kijkt het college hier tegenaan en is het bereid om, samen met de Twentse gemeenten, hiertegen actie te ondernemen (bijv. door het opstellen van een regionaal actieplan)?

Foto: Tubantia