Sportverenigingen vrezen voor hun voortbestaan

31 maart 2023

Uit onderzoek van de stichting Register voor Verenigingsbestuurders (RVVB) is gebleken dat bestuurders van sportverenigingen zich grote zorgen maken over de toekomst van hun club. Bijna een kwart van de 250 ondervraagde bestuurders vreest voor het voortbestaan van zijn of haar club. Als redenen worden financiële tekorten, een gebrek aan actieve vrijwilligers en bestuurders en de groeiende bureaucratie genoemd.

De PvdA Hengelo maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Vitale sportverenigingen vervullen een belangrijke functie in onze maatschappij. Veel sportclubs, ook in Hengelo, zijn meer dan enkel een vereniging voor bestaande leden. Zij vervullen een belangrijke sociale functie en zijn vaak maatschappelijk betrokken, bijvoorbeeld door activiteiten aan te bieden voor kwetsbare mensen of voor groepen inwoners voor wie sporten niet vanzelfsprekend is.

Onze fractie vindt het belangrijk dat onze sportverenigingen ondersteund worden bij uitdagingen zoals het vinden van voldoende vrijwilligers, het werven van nieuw bestuurders en ondersteuning bij de immer complexer wordende wet- en regelgeving.

Naar aanleiding van het onderzoek van de RVVB heeft onze fractie de volgende vragen aan het College gesteld:

1. Herkent het College de uitkomsten en bevindingen van het onderzoek van de RVVB met betrekkingen tot de sportverenigingen in onze gemeente?
  2. Heeft het College concrete signalen ontvangen van verenigingen die vrezen voor hun voortbestaan?
  3. Welke middelen zet het College op dit moment in als het gaat om ondersteuning van verenigingen bij bovengenoemde uitdagingen?
  4. Is het College het met ons eens dat sportverenigingen in onze gemeente een belangrijke maatschappelijke functie vervullen en dat daarom voorkomen moet worden dat zij omvallen? Zo ja, welke instrumenten en acties denkt het College in de toekomst in te kunnen zetten om dit te voorkomen?
  5. Is het College bereid om met de Raad het gesprek te voeren n.a.v. het onderzoek van de RVVB?