Toeslagen en saneringskredieten: hoe zit dat in Hengelo?

7 april 2023

Bestaanszekerheid, kansengelijkheid, inclusiviteit. Woorden die aangeven waar wij als PvdA voor staan maar die misschien ook wel wat abstract overkomen. Want waar gaat het in de kern om? Dat mensen mee kunnen doen in deze maatschappij. Dat kunnen rondkomen met je inkomen niet afmoet hangen van waar je wieg staat of hoeveel geluk je hebt gehad in je leven. Want pech, ongeluk, ziekte, veranderende omstandigheden kunnen iedereen overkomen, en de schuldvraag is hierin helemaal niet interessant. Feit is dat er in ons welvarende Nederland een grote groep mensen door het ijs zakken of dreigen te zakken. Omdat wij graag willen weten hoe dit in Hengelo zit hebben we de afgelopen week twee vragen rondom actuele thema‘s gesteld aan wethouder Freriksen.

De antwoorden willen wij graag delen omdat veel mensen hier zorgen over hebben.

1. Het onterecht niet krijgen van toeslagen (zie artikel https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/28/al-jaren-in-armoede-door-een-fout-van-de-overheid-a4158294). Is dit in onze gemeente aan de orde en hoe wordt hier mee omgegaan?

In Hengelo worden mensen die te weinig huurtoeslag ontvangen gewezen op de mogelijkheid om de hoogte van hun inkomen te wijzigen bij de Belastingdienst (peiljaarverlegging) zodat ze alsnog voor de maximale toeslag in aanmerking komen. De belastingdienst gaat namelijk uit van het inkomsten van twee jaar geleden en dat kan een reden zijn dat iemand niet de volledige toeslag ontvangt. Er zijn momenteel geen specifieke onderzoeken gaande.

2. Over het aanbieden van saneringskredieten bij schuldendoor de gemeente Hengelo:

In Hengelo wordt steeds vaker een saneringskrediet gebruikt om schulden op te lossen. Het beleid van de Stadsbank is ook om zo vaak mogelijk het saneringskrediet toe te passen.

Een saneringskrediet zorgt voor een snellere schuldenrust, vermindert stress en biedt duidelijkheid voor schuldeisers. Dit heeft veelal voorkeur boven andere vormen van schuldregelen.

Onderstaande cijfers zijn van de Stadsbank Oost Nederland:

Het aantal saneringskredieten is ten opzichte van 2021 gestegen met 10% (van 368 in 2021 naar 403 in 2022). Dit geld voor het werkgebied van de Stadsbank Oost Nederland

Specifiek voor Hengelo betekent dit:

• 2020 18
  • 2021 23
  • 2022 28

De stijging in Hengelo ligt op 20% (van 23 in 2021 naar 28 in 20).

We zijn blij dat deze thema’s onder de aandacht zijn! En we gaan zeker gebruik maken van het aanbod van de beleidsmedewerkers die met deze onderwerpen bezig zijn om ons verder te informeren. Wordt vervolgd!