Door Nicolien Boekhoudt op 28 juni 2023

Vragen aan het college over het algoritmeregister

Op 19 juni 2023 publiceerde de NOS een artikel over het algoritme register van de Nederlandse Overheid.  Het algoritmeregister is bedoeld om inzichtelijk te maken welke algoritmes gebruikt worden door de overheid en met welk doel. Op dit moment zijn er 5 gemeentes die hun algoritmes in dit register publiceren, de gemeente Hengelo valt hier niet onder.

De toeslagenaffaire heeft het belang laten zien van transparantie van de overheid als het gaat om het gebruik van algoritmes en data voor kunstmatige intelligentie. Het laat zien hoe belangrijk het is goede afwegingen te maken rondom het gebruik van algoritmes om bijvoorbeeld discriminatie te voorkomen. Daarom is het ook voor de gemeente belangrijk om hier open over te zijn en juiste afwegingskaders te gebruiken.

Daarom heeft raadslid Nicolien Boekhoudt het college de volgende vragen gesteld:

1. Wordt er binnen de gemeente Hengelo en/of bij maatschappelijke partners gebruik gemaakt van algoritmes? Zo ja, hoe zijn deze algoritmes tot stand gekomen, welke data worden hiervoor gebruikt en met welk doel worden deze algoritmes gebruikt?
  2. Voldoen alle gebruikte algoritmes aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB)?
  3. Is het college zich bewust van de potentiële risico’s van onethisch gebruik van algoritmes (bijvoorbeeld op het gebied van discriminatie en het in stand houden of versterken van ongelijkheid)? Welke maatregelen neemt het college om deze risico’s te vermijden en potentiële negatieve gevolgen tegen te gaan?
  4. In het rekenkamer onderzoek “datagedreven sturing” kunnen we lezen dat de gemeente voornemens is een ethische raad met externe leden te formeren. Is de gemeente dit nog steeds van plan? En zo ja op welke termijn wordt deze raad ingesteld?
  5. Is het college bereid om een (jaarlijkse) audit uit te voeren ter controle van de binnen de gemeente gebruikte algoritmes en hierover aan de raad te rapporteren? Zo nee, waarom niet?
  6. Is het college bereid om het openbare algoritmeregister  te gebruiken, waarbij de gebruikte algoritmes door de gemeente Hengelo en de toepassingen hiervan omschreven en toegelicht worden? Zo ja, op welke termijn?
Nicolien Boekhoudt

Nicolien woont sinds haar achttiende in Hengelo, ze komt uit Enschede. Nicolien studeert cyber security in Enschede en Münster. Daarnaast is ze vrijwilliger bij het Taalplein van de Bibliotheek in Hengelo. Ook maakt ze veel muziek en speelt in verschillende orkesten. Ze vind het belangrijk dat Hengelo een plek is waar iedereen fijn kan wonen,

Meer over Nicolien Boekhoudt