Zorgen om de jeugdzorg

9 juni 2023

In een artikel in de Tubantia konden we lezen dat de Twentse Jeugdzorginstelling Jarabee op omvallen staat. In het artikel wordt genoemd dat Jarabee ernstige geldproblemen heeft en dat het niet zeker is of de zorg voor de meest kwetsbare kinderen, jongeren en gezinnen in onze regio overeind kan blijven. De 14 Twentse gemeenten zullen opnieuw financieel moeten bijspringen om Jarabee in leven te houden.

De fractie maakt zich grote zorgen over het welzijn van deze 1150 kwetsbare mensen die hier de dupe van dreigen te gaan worden. De cliënten van Jarabee zijn per email geïnformeerd en dit zal ongetwijfeld voor grote onrust en onzekerheid hebben gezorgd: deze kwetsbare kinderen en de gezinnen waar zij toe behoren weten nu niet of ze de zorg kunnen houden waar ze vertrouwd mee zijn.

Raadslid Chantal Toren heeft daarom de volgende vragen aan het College gesteld:

1. Welke stappen gaat het College nemen om te voorkomen dat de kwetsbare cliënten van Jarabee geen hulp meer krijgen?
  2. Is bekend om hoeveel Hengelose cliënten het gaat?
  3. Zijn er alternatieven/andere partijen die eventueel de zorg zouden kunnen overnemen mocht er niet nogmaals een financiële injectie worden gegeven door de 14 Twentse gemeenten?
  4. Is het College geïnformeerd door Jarabee over deze urgente situatie? Vorige maand is Jarabee door het oog van de naald gekropen doordat de Twentse gemeenten 1,6 miljoen euro hebben betaald.
  5. wat betekent dit financieel: welk deel van de 1,6 miljoen is door de gemeente Hengelo betaald?
  6. Hoe kan het dat een maand later opnieuw wordt gesproken over een aanstaand faillissement? Welke concrete afspraken zijn er met Jarabee gemaakt om dit te voorkomen, en hoe wordt dit gemonitord?